
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 1 

 
 

SISYPHUS' NEWSSTAND: THE IRANIAN PRESS UNDER 
KHATAMI 
By A.W. Samii* 

 
Despite the election of President Muhammad Khatami, Iranian conservatives continue to target the 
press there, using the institutions they control. Indeed, arrests, persecutions, and harassment of the 
independent-minded and reformist media has increased as the anti-Khatami faction struggles to 
hold onto power. Khatami has been unwilling or unable to respond. This is a case study of how 
effectively those opposing democracy and change can wield their assets. 
 
Iranians have won a great deal of recognition 
for their journalistic activities recently, but it 
probably is not the kind of recognition they 
want. The U.S.-based Committee to Protect 
Journalists (CPJ) placed Supreme Leader 
Ayatollah Ali Khamenei at the top of its 
annual "Enemies of the Press" list in May 
2001, and he was the runner-up the previous 
year. Iranian publisher Shahla Lahiji was 
awarded the 2001 PEN/Barbara Goldsmith 
Freedom to Write Award last April as she 
faced a three-and-a-half year prison sentence 
for acting against national security and 
another six months for describing the dangers 
faced by Iranian writers. Iranian editor 
Mashallah Shamsolvaezin's first year in 
prison was marked that same month and he 
was already in jail when he received the 
International Press Freedom Award from the 
New York-based Committee to Protect 
Journalists. There are at least 20 Iranian 
journalists in prison now, and about 50 
Iranian publications have been closed by the 
government in the second half of 2000 and 
the first half of 2001. 
     Four years ago it looked like things would 
turn out much differently. 
     The election of Hojatoleslam Mohammad 
Khatami in May 1997 and his appointment of 
Ataollah Mohajerani as Islamic Culture and 
Guidance Minister led to expectations of a 
blossoming of the Iranian press. Indeed, in the 
first year of Khatami's presidency, 226 
publications received licenses. But at the 
same time, newspapers were closed for 
violating vague and unevenly enforced 

regulations. As one editor complained: "Every 
time the press in Iran is warned by officials, 
we are told that we have crossed a red line, 
although no one has bothered to tell us where 
that red line is."(1) Journalists were tried, 
incarcerated, and sometimes prevented from 
practicing their profession. Others were 
murdered or just vanished from the face of the 
earth. 
     Shortly before its final session, the fifth 
parliament strengthened the press law and 
defined the "red line" more clearly. The new 
law was used to close some 13 publications in 
one week in April 2000, and at least 44 
publications by April 2001. And when the 
new, predominantly-reformist, sixth 
parliament tried to change the press law in 
August 2000, Supreme Leader Khamenei 
blocked the debate.  
     The state of the Iranian press over the last 
four years will be described in the following 
pages. One sees that publications and 
journalists took on more and more 
controversial subjects during that time. One 
also sees that there were numerous press 
closures, especially in the last year. These two 
developments led to the creation of what 
Iranian conservatives term the "serial 
newspapers" and Iranian reformists could 
term the "serial plaintiffs." The conclusion of 
this article predicts short-term developments 
in Iranian politics and describes the possible 
impact of those developments on the Iranian 
press. 
 
HIGH EXPECTATIONS 



A.W. Samii 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 2

     When President Khatami was elected on 
May 23, 1997, there were expectations of 
increased press freedom for several reasons. 
After all, Khatami himself had been forced 
out of office in 1992 after almost ten years as 
Minister of Islamic Culture and Guidance 
after accusations that he was too lax with the 
media and had advocated relations with the 
United States. Then he selected Ataollah 
Mohajerani as Minister of Islamic Culture and 
Guidance, and there were early predictions 
that Mohajerani would not win parliamentary 
approval.(2) One parliamentarian criticized 
Mohajerani for being too "culturally tolerant 
and politically weak vis-a-vis the West," 
another asked Mohajerani if he would kill 
Salman Rushdie if he met him, and a third 
one said that "[a]ll the shrewd and cunning 
foreign media are supporting Mohajerani's 
nomination. Let us all disappoint them."(3) At 
that time Mohajerani displayed the resolve 
that showed itself in his later encounters with 
the legislature: "I disagree with almost all of 
the present practices in the culture ministry. 
We have to protect artists and provide an 
atmosphere for creativity, tranquility, and 
freedom." He added, "Everybody who has 
accepted the Islamic Republic and its 
constitution must be subject to tolerance.…I 
condemn the burning of bookshops, the 
beating of university lecturers and attacks on 
magazine offices."(4) 
     During his presidential campaign, 
furthermore, Khatami promised increased 
openness, civil society, and governmental 
accountability and transparency. A free press 
is essential if these conditions are to be met. 
A free press provides a voice for the average 
citizen. Journalists keep an eye on the 
government, serving as the proverbial 
watchdogs that can detect corruption and 
abuses of power. And in Iran, many 
publications serve as party mouthpieces, 
especially when contrasted with state 
broadcasting, which is heavily biased in favor 
of hardline political tendencies.  
     Indeed, on the day that Khatami's victory 
was announced his spokesman said that "of 
course Mr. Khatami will not continue the 
present restrictions on the press and media. 
He will have an open policy toward them."(5) 
In his first extended remarks after winning the 

election, Khatami said that it was time to 
insure more democracy in Iran. Khatami said 
that the Islamic Republic was stable enough 
and had recovered sufficiently from its war 
with Iraq to begin guaranteeing its citizens 
full constitutional rights, including free 
thought, life, employment, assembly and 
association. "We hope to gradually witness a 
more legal society," he said, "with more 
clearly defined rights and duties for citizens 
and the government."(6) And in his first 
address after taking office, Khatami also 
called for the creation of an independent 
press.(7) 
 
SOME EXPECTATIONS MET 
     The first year of the Khatami presidency 
saw the emergence of a reinvigorated 
press.(8) Notable was the publication of 
Jameah, which was the first to report the 
Islamic Revolution Guards Corps (IRGC) 
commander's closed-door speech in which he 
threatened to "cut the necks and tongues" of 
political opponents. The daily also ran 
interviews with Abbas Amir Entezam, who 
had served 15 years in prison as an American 
spy, in which he described torture in the 
prison system and the need to separate 
religion from politics.(9) Publications like this 
questioned the status quo, and they also 
served as vehicles for reform-oriented 
political figures to express their views. 
     Simultaneously, one saw trends that would 
gain momentum later. Student leader 
Heshmatollah Tabarzadi was beaten up and 
his newspaper was closed in late 1997 after he 
said that the supreme leader should be elected 
directly by the people for a limited term, 
rather than by the Assembly of Experts, a 
directly-elected 86-member clerical body. 
Jameah had its license suspended in June 
1998, and the next month it resumed 
publication with the same staff under the 
name Tus. Editor Mashallah Shamsolvaezin 
opined that "We are a test case of how much 
openness the government can tolerate."(10) 
The answer came in August, when the 
judiciary ordered the closure of Tus for 
"publishing lies and disrupting public order," 
and members of the hardline Ansar-i 
Hizbullah vigilante group beat up 
Shamsolvaezin.(11) And the daily was 



Sisyphus’ Newsstand: The Iranian Press Under Khatami 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 3

permanently closed in September for 
questioning Tehran's tough policy towards the 
Taliban, a rather unwise move at a time when 
the regime to the east had just murdered a 
group of Iranian officials (who were 
diplomats and intelligence officers). 
     Just as press closures and violence against 
people in journalism took on a pattern, so did 
the continued publication of a banned 
newspaper under a new name and using an 
unused press license. After its closure, 
Jameah started coming out as Tus, and after 
that license was revoked the newspaper came 
out as Neshat. After its closure, Neshat took 
over the dormant license of Akhbar and 
resumed publication as Akhbar-i Eqtesad, 
employing Neshat staff. Other Neshat 
personnel were employed by Asr-i Azadigan, 
which after its closure was succeeded by 
Gunagun weekly. Until its closure, this 
weekly employed staff from Tus, Neshat, Asr-
i Azadigan, and other reformist publications. 
Other Jameah alumni created Aftab-i Imruz. 
Hardline political commentators complained 
about the "serial newspapers."(12) 
     Some of the 1999 press closures clearly 
were factional and linked with the 
publications' support for the reformists. 
Examples of this situation were the cases of 
Salam, Neshat, and Khordad. Nevertheless, 
the issue was not always purely one of hard-
liners versus reformists, or conservatives 
versus pro-Khatami moderates. The cases of 
Zan, Hoviat-i Khish, and many others were 
not so clear-cut and demonstrate the complex 
factors involved in silencing Iran's more 
outspoken media. 
     On July 7, 1999, Salam was closed and its 
editor-in-chief, Abbas Abdi, was arrested on 
the basis of a complaint from the Ministry of 
Intelligence and Security (MOIS). The 
complaint stemmed from a July 6 Salam 
report about a MOIS plan to restrict the press. 
The MOIS said that the Salam report was 
false; the MOIS had no such plan and the 
letter cited by Salam was a fake.(13) Even 
though the MOIS dropped the complaint 
against Abdi and he was released, a July 8 
student demonstration against the Salam 
closure and the press bill, catalyzed by anger 
over the earlier arrest of students protesting 
the detention of officials from a weekly 

magazine, Hoviat-i Khish, escalated into some 
of the worst violence in the Islamic republic's 
history. 
     The managing director of Salam, 
Hojatoleslam Mohammad Asqar Musavi-
Khoeniha, was tried by the Special Court for 
the Clergy in July 1999 on charges of 
spreading fabrications, disturbing public 
opinion, and publishing classified documents. 
Khoeniha was found guilty and sentenced to a 
three-and-a-half year jail term and a flogging, 
but the sentence was suspended and Khoeniha 
was fined instead. He was banned from 
publishing activities for three years, and 
Salam was banned for five years.(14)  
     Actions against Salam were politically 
driven. By restricting Khoeniha and Abdi's 
media access, hard-liners eliminated some of 
the institutional support for the pro-Khatami 
Second Khordad movement. Khoeniha is a 
co-founder of the pro-Khatami student group 
called the Office for Strengthening Unity, 
which is a member of the Second Khordad 
movement. Khoeniha also is a leader of the 
Student's Following the Line of the Imam, the 
organization that occupied the U.S. Embassy 
in 1979 and held the American hostages. Abdi 
is a member of the latter group, and he is a 
founder of Khatami's Islamic Iran 
Participation Party. Leaders of the Office for 
Strengthening Unity, such as Ebrahim 
Asgharzadeh, are also one-time members of 
the Students Following the Line of the Imam. 
     Application of the law in this case clearly 
showed political-factional motivations. 
Hardline publications--the weekly Javan and 
the dailies Kayhan and Jomhuri-yi Islami--
printed copies of a letter from 24 Islamic 
Revolution Guards Corps commanders to 
Khatami in which they threatened to take the 
law into their own hands if the president did 
not act against the demonstrators.(15) The 
publications received warnings from the 
Islamic Culture and Guidance Ministry for 
publishing a classified document,(16) but 
nothing else happened.  
     The September 1999 closure of Neshat 
was politically motivated, too, although the 
charges brought against it did not indicate this 
clearly. The paper was closed on the orders of 
Press Court Judge Hojatoleslam Said 
Mortazavi after a complaint from the public 



A.W. Samii 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 4

prosecutor. The charges against the daily 
stemmed from its publication of an open letter 
urging Supreme Leader Ayatollah Ali 
Khamenei to distance himself from hard-
liners, as well as two articles criticizing 
capital punishment. 
     Neshat seemed destined for a bad end from 
the outset. Its staff consisted of personnel 
from the previously banned Tus and Jameah 
newspapers. In April, just three months after 
getting its license, managing director Latif 
Safari had to appear before the Tehran 
Revolutionary Court on charges of 
questioning the Islamic Revolution and 
supporting the monarchy.(17) 
     In August, complaints were filed against 
Neshat by the Law Enforcement Forces, state 
broadcasting, the state prosecutor, Qom's 
Special Court for the Clergy, the Islamic 
Open University, and some parliamentary 
deputies. Neshat's managing director had to 
appear in court, as did Neshat columnist 
Ebrahim Nabavi.(18) When Neshat was 
banned in September, the Tehran Justice 
Department pointed out that "repeated 
summons and bails [sic] have proved 
ineffective in preventing the daily from 
repeating its offense."(19)  
     And once again, the law was unevenly 
applied. Neshat officials apologized for any 
offense their articles might have caused,(20) 
but they were not forgiven. When Qods was 
charged with offending two Shia sources of 
emulation, however, it published an apology 
and the Press Supervisory Board only issued a 
written warning.(21) 
     Hearings before the Special Court for the 
Clergy in the case of Khordad managing 
editor Hojatoleslam Abdullah Nuri got 
underway in October 1999. This case, more 
so than that of Salam and Musavi-Khoeniha, 
was based on the pro-Khatami leanings of 
both Nuri and the publication. Nuri served as 
Khatami's Interior Minister until his June 
1998 interpellation. He was elected to Tehran 
municipal council in February 1999, and after 
announcing his intention to run for the 
legislature he was seen as a possible speaker 
of the parliament. 
     Nuri faced charges of publishing reports 
that insulted officials and institutions of the 
system, reporting lies and waging a 

propaganda war against the system, insulting 
Father of the Revolution Ayatollah Ruhollah 
Khomeini and his views, publishing reports 
contrary to religious principles, and insulting 
religious sanctities. Other charges included 
backing ties with America, promoting 
dissident cleric Ayatollah Hussein-Ali 
Montazeri's political views, and urging 
recognition of Israel.(22) The contents of 
Khordad, the Special Court for the Clergy's 
special prosecutor said, "smack of conspiracy 
and hostility." 
     Nuri's defense undermined many long-
standing hardline values with clear logic, and 
the Tehran media covered the case 
extensively. This may have earned him 
popular support, but it did not help Nuri's 
case. The prosecutor in the case said that the 
more Nuri talks, "We realize that our opinion 
about him was right and his guilt becomes 
more certain."(23) The jury found Nuri guilty 
on 15 of the infractions and recommended 
against any leniency in sentencing. He was 
sentenced to five years in prison and barred 
from journalistic activities for five years after 
that. 
     The Salam, Neshat, and Khordad cases 
were obvious attempts to eliminate reformist 
newspapers and to limit the influence of 
reformist political figures. Reasons for the 
closures of Zan and Hoviat-i Khish were 
factionally related, too. Their closures were 
not, however, related to their relationships 
with Khatami or their reformist tendencies. 
     The Judiciary closed Tehran's Zan daily in 
April 1999. It was punished for publishing a 
letter from the ex-empress of Iran and for 
publishing a cartoon ridiculing the current 
Iranian interpretation of the principle of 
"blood money." (In Iran, the compensation 
one must pay to a murdered woman's family 
is less than that which must be paid to a 
murdered man's family.)  
     The case against Zan was not so much an 
attack on a Second Khordad publication, 
although Faezeh Hashemi herself is a 
Khatami supporter. There was resentment 
over her apparent personal ambition. It was 
also an attempt to lessen the influence of 
Hashemi's father, Expediency Council 
chairman Ayatollah Ali-Akbar Hashemi-
Rafsanjani. He is identified as the leader (in 



Sisyphus’ Newsstand: The Iranian Press Under Khatami 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 5

loose terms) of the Executives of 
Construction Party that is connected with 
Khatami's successful election campaign. In 
addition, there is a great deal of resentment 
over the cronyism, nepotism, and corruption 
associated with his family. 
     In June 1999, the Revolutionary Court 
detained Hoviat-i Khish weekly's editor-in-
chief, Heshmatollah Tabarzadi, and director, 
Hussein Kashani. Tabarzadi's real crime, it 
seems, was his role as a leader of the Islamic 
Union of Students and Graduates, a more 
radical student group. The July 8 student 
demonstrations were catalyzed by the arrest 
two days earlier of students who gathered to 
protest Tabarzadi and Kashani's detentions. 
The Revolutionary Court judge later said that 
members of the Islamic Union of Students 
and Graduates were being prosecuted for their 
parts in the July demonstrations.(24)  
     In 1999, other publications and their 
personnel encountered "legal" problems for 
reasons that were not political or factional. 
For example, the director of the provincial 
publication Kosar Kavir Kerman claimed that 
his offices were set ablaze in reaction to 
articles about the improper use of nationalized 
property in Kerman Province.(25) The 
publisher of Sanandaj's Kurdish-language 
Sirwan weekly was summoned "for 
publishing falsehoods and slander against an 
adviser of the head of the judiciary," although 
it is more likely that the real issue was 
publication of an article about financial 
mismanagement in the Kurdistan Province 
governorate.(26) The situation in Gilan 
province seemed especially bad. Ali Sebati, 
director of the provincial publication Payam-i 
Shomal was arrested by the Gilan province 
headquarters of the MOIS.(27) Two months 
later, seven Gilan journalists were 
imprisoned.(28)  
 
THE CLOSURES BEGIN... 
     Events in the first two years of the 
Khatami presidency pale in comparison to 
what happened in 2000 and 2001, when about 
50 publications were closed in a fifteen-
month period. This trend started in March-
April 2000, when Supreme Leader Ayatollah 
Ali Khamenei gave several sermons and 

speeches that criticized advocates of reform 
generally and the reformist press specifically. 
     In one sermon, Khamenei complained 
about unnamed promoters of "Americanized 
reforms" and seemed to indicate that they 
were acceptable targets of violence.(29) And 
in another, he said that the West first attacked 
Iran via its radio stations, but now it is 
building a "stronghold" in Iran. He said the 
press is creating anxiety, discord, and 
pessimism. "It seems as if 10 or 15 
newspapers are being directed from the same 
center to publish articles with similar 
headlines. They make mountains out of 
molehills...kill the hope among the 
youth...weaken the people's trust...offend and 
insult." The Supreme Leader added that 
President Mohammad Khatami is unhappy 
with the press too. "We are trying to stop the 
enemy from realizing his propaganda 
conspiracy."(30)  
     Such statements inspired the IRGC to say 
that "if necessary, our enemies, be they small 
or large, will feel the reverberating impact of 
the hammer of the Islamic revolution on their 
skulls and the impact will be so strong that 
they will never be able to engage in hatching 
plots or committing crimes."(31) Then the 
new press law was passed.(32) In just one 
day, 12 publications were closed. And it was 
quite clear that the closures related to the 
publications' criticism of the hard-liners and 
support for reformist causes. 
 
TABLE 1: THE ORIGINAL CLOSURES; 
23 APRIL 2000 
 
Dailies: Guzarish-i Ruz, Bamdad-i No, Aftab-i 
Imruz, Payam-i Azadi, Fath, Arya, Asr-i 
Azadigan, Manateq-i Azad 
 
Weeklies: Payam-i Hajar, Aban, Arzesh 
 
Monthlies: Iran-i Farda 
 
     After the initial closures, an unnamed 
Judiciary official explained that a committee 
formed to investigate the press concluded that 
"despite frequent warnings given to them, 
they continued with their anti-Islamic and 
anti-revolutionary activities," and "the tone of 
material in those papers had brought smiles to 



A.W. Samii 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 6

the faces of the enemies of the Islamic 
Republic and hurt the feelings of devout 
Muslims at home and even the leader of the 
Islamic revolution." The Judiciary official 
warned, "We are also trying to detect the 
foreign links of some of these 
newspapers."(33) 
     Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei 
continued his criticism of the media during a 
26 July speech in northwestern 
Meshkinshahr.(34) He said that "a number of 
journalists in Tehran wait for opportunities in 
order to make a mountain out of a molehill in 
the political arena. They wish to keep the 
government, the officials, and the people 
engaged with political and factional issues." 
Khamenei accused them of treason and 
cooperating with foreign intelligence services. 
"The journalists stop the officials from 
carrying out their duties and this is an act of 
treason. Talking about matters that are 
desirable by the CIA and Mossad; or writing 
about issues in order to please them [CIA and 
Mossad]; or taking stances for their benefit, 
do not serve the people's interests."  
     In August, Khamenei put a stop to 
parliamentarians' debate on the press law.(35) 
He warned that "should the enemies of Islam, 
the revolution and the Islamic system take 
over or infiltrate the press, a great danger 
would threaten the security, unity and the 
faith of the people and, therefore, I cannot 
allow myself and other officials to keep quiet 
in respect of this crucial issue." Khamenei 
went on to say that "The current [press] law, 
to a degree, has been able to prevent the 
appearance of this great calamity, and 
[therefore], its interpretation [amendment] 
and similar actions that have been anticipated 
by the parliamentary committee are not 
legitimate and not in the interest of the 
country and the system." 
     This outraged reformist deputies. Scuffles 
broke out in the chamber, and there was a 
walkout. Speaker of Parliament Hojatoleslam 
Mehdi Mahdavi-Karrubi reacted by 
reminding the protestors that the Supreme 
Leader's action was legally permissible. As he 
later told state radio, "The constitution 
emphasizes the Absolute Rule of the 
Jurisconsult [Vilayat-i Motlaq] and this is 
how it is. And, you voted for it."(36) 

     At least one hardline cleric approved of 
this development, saying that Khamenei 
"issued a warning to these nonsense-babblers. 
As a result they retreated one step. But if the 
people cooperate with us, the nonsense-
babblers will be banished to the desert where 
Arabs play flute."(37)  
     Radio Free Europe/Radio Liberty's Persian 
Service asked reformist journalist Masud 
Behnud why the press law had been made so 
strict in the first place. Behnud explained: 
"When the hard-liners discovered that they 
were losers of the last elections, they made a 
few major changes to the press law at the end 
of the fifth parliament. These changes were 
based on one point only. They discovered 
they lost the election solely due to the 
presence of the press. Therefore, press has the 
power of making up the people's mind and 
they can be the determining factor, and 
observed the effect of the press campaign and 
advertisement in the past months. They 
changed the press law so that these things will 
not take place."(38)  
 
TABLE 2: TOTAL CLOSURES, APRIL 
2000 - AUGUST 2001 
 
Dailies: Aftab-i Imruz, Ahrar, Arya, Asr-i 
Azadigan, Bahar, Bamdad-i No, Bayan, 
Dowran-i Imruz, Fath, Gonbad-i Kabud, 
Guzarish-i Ruz, Hambastegi, Ham-Mihan, 
Manateq-i Azad, Mellat (reopened July 2001), 
Mosharekat, Nosazi, Payam-i Azadi, Ruzdara, 
Sobh-i Imruz, Talieh 
 
Weeklies: Aban, Amin-i Zanjan, Arzesh, Ava, 
Ava-yi Varzish, Bazar-i Ruz, Cheshmeh, 
Farda-yi Roshan, Golbang-i Iran, Gunagun, 
Iran-Javan, Hadis-yi Qazvin, Harim, Iran 
Javan, Jahan-i Pezeshki, Jameh-yi Madani, 
Jebheh, Khalij-i Fars, Mihan, Milad, Mobin, 
Nakhl, Payam-i Hajar, Qeseh-yi Zendigi, 
Ruzdaran, Sepideh Zendegi, Sobh-i Omid, 
Tavana 
 
Monthlies: Iran-i Farda, Javanan-i Qorveh, 
Kiyan, Payam-i Imruz 
 
Note: this list does not include student 
publications--such as Mowj, Kavir, and 
Farda-yi Azadi--or publications that have 



Sisyphus’ Newsstand: The Iranian Press Under Khatami 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 7

closed due to financial problems, and it may 
not include some provincial publications that 
have been shut down. Also, the licenses of 
Ayadin, Danesh-i Hisabresi, and Nava were 
revoked by the Press Supervisory Board, but 
they had not been published for a "long time," 
Jomhuri-yi Islami reported on 3 October 
2000. 
 
... AND SPREAD TO THE PROVINCES 
     Press closures and persecution of 
journalists were most noticeable in Tehran, 
but these phenomena existed in the provinces, 
too. Editors from Rasht, Shiraz, and Tabriz 
described some of the problems they face in a 
roundtable organized by RFE/RL's Persian 
Service.(39) The most pernicious problem is 
self-censorship. After seeing what happened 
in Tehran and noting how long their 
colleagues have been unemployed, provincial 
journalists have become very cautious. The 
provincial publications have other problems, 
not least little money from sales, advertising, 
or state subsidies. There is also a dearth of 
modern printing facilities. This means that the 
provincial publications have a low circulation 
and limited reach. 
     Provincial journalists face legal problems, 
too. Reformist journalist Masud Kordpur, 
who has been associated with Arya, Khordad, 
Fath, Neshat, and Asr-i Azadigan, was in 
court in September 2000. Kordpur told 
RFE/RL's Persian Service that he faced 
charges of spreading falsehoods because 
during a recent speech he criticized the 
disproportionate presence of non-Kurds in 
Bukan, Kurdistan Province. Kordpur pointed 
out that there were no Kurdish officials at his 
hearing, and their absence was particularly 
painful given the high level of unemployment 
in the province.(40)  
     Davud Bayat, managing editor of Zanjan's 
Farda-yi Roshan weekly, appeared in court to 
face charges of printing defamatory articles, 
publishing falsehoods to divert public 
opinion, and vilifying institutions, and 
Tehran's Justice Department and the public 
prosecutor were the plaintiffs.(41) (The court 
ordered the weekly's closure almost a year 
later, in August 2001.) Meanwhile, 
Mohammad Reza Nabaie, the managing 
editor of the weekly Andalib was summoned 

to the court following a complaint from 
former Malayer parliamentarian Hassan 
Zamani. Zamani claimed that an article in 
Andalib was defamatory, insulted the people 
of Malayer, distorted his words, and 
contained lies.(42)  
 
THE SERIAL PLAINTIFFS 
     What could be called the "serial plaintiffs" 
are another development in the Iranian 
media's problems, and they are, effectively, 
the four horsemen of this press apocalypse. 
The original four horsemen were pestilence, 
war, famine, and death. The new ones are the 
IRGC, the MOIS, the counterintelligence unit 
of the Law Enforcement Forces, and the 
Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB). 
They and similar bodies file most of the 
complaints that lead to press trials. And if 
there is a Grim Reaper, it would be the 
Judiciary, which actually revokes the press 
licenses and sentences people to prison. 
When the Ava weekly from Najafabad, 
Isfahan Province, was suspended in April 
2000, it faced complaints from the MOIS, the 
Press Supervisory Board, the Ministry of 
Islamic Culture and Guidance, the Special 
Court for the Clergy in Qom, and the Islamic 
Revolution Guard Corps in Qom and 
Najafabad. Ava editor Mustafa Izadi was 
sentenced in early-July. Attorney Mohammad 
Aghassi told RFE/RL's Persian Service that 
Izadi's chief fault was the perception that he is 
a supporter of Ayatollah Hussein-Ali 
Montazeri-Najafabadi.(43) 
     The managing director of Tabriz's Ahrar 
weekly faced complaints from LEF 
counterintelligence chief Brigadier-General 
Mohammad Reza Naqdi, the IRGC, and the 
East Azerbaijan Basij of the 
Dispossessed.(44) Bayan Managing Editor 
Hojatoleslam Ali Akbar Mohtashemi-Pur was 
summoned by the Special Court for the 
Clergy to face complaints from the 
counterintelligence unit of the LEF, IRIB, the 
Tehran municipality, and hardline cleric 
Hojatoleslam Ruhollah Husseinian.(45)  
     In the hearing of Arya publisher 
Mohammad Reza Zohdi, the plaintiffs 
included the MOIS and LEF 
counterintelligence. Omid-i Zanjan weekly 
was accused of insulting the IRGC and its 



A.W. Samii 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 8

commander, General Yahya Rahim Safavi, by 
writing in 1998 that the military organization 
was planning a coup, referring to the IRGC 
headquarters in Zanjan as a "den of 
vampires," and accusing the IRGC of 
involvement in the March 2000 attempt to kill 
reformist ideologue Said Hajjarian.(46) 
Fereidun Verdinejad, chief of the official 
Islamic Republic News Agency, appeared 
before the court in July to face complaints by 
the LEF, Ansar-i Hizbullah, Basij 
Mobilization Forces, IRIB, and private 
individuals. And in the trial for the banned 
daily Manateq-i Azad, the plaintiffs included 
IRIB and the LEF. Qafur Garshasbi, editor of 
the banned reformist daily Asr-i Azadigan, 
faced charges of spreading rumors and of 
publishing false and defamatory reports that 
were filed by the prosecutor general; the LEF 
intelligence unit, intelligence deputy, and 
legal department; the Judicial Organization of 
the Armed Forces; the Guardians Council; the 
student Basij of Imam Sadeq University; 
Ansar-i Hizbullah, and IRIB.(47) 
     Nor did these four horsemen confine their 
actions to filing criminal complaints that led 
to press closures. Some twenty journalists--at 
a very conservative estimate--have been 
imprisoned in the last year, and Reporters 
Without Frontiers refers to Iran as the biggest 
jail for journalists in the world.(48) And often 
people disappear in a prison system that is run 
by a myriad of unaccountable security 
agencies. Other journalists have been 
murdered (for example, Majid Sharif, 
Mohammad Mokhtari, Mohammad Jafar 
Puyandeh) or have disappeared (for example, 
Piruz Davani).  
 
CONCLUSION 
     Khatami won reelection in 2001 by 
another big margin but with a smaller overall 
turnout. He once again has a mandate for 
reform, albeit a weakened one. His mandate 
and his prestige were undercut further when 
he was temporarily blocked from taking the 
oath of office until parliament approved the 
nomination of conservative jurists to the 
Guardians Council in August 2001. 
Nevertheless, he has had other mandates with 
which he has done nothing. On the one hand, 
he may see himself as a lame duck who has 

nothing to lose by aggressively promoting 
freedom of the press and defending the print 
media. He might, therefore, appoint a 
Minister of Islamic Culture and Guidance 
who is as tough as Mohajerani. On the other 
hand, he may continue his current policy, 
which on the surface amounts to little more 
than subdued complaints about repression. 
     Irrespective of Khatami's being president, 
the Judiciary, Revolutionary Courts, and the 
Special Court for the Clergy will continue to 
target the press, journalists, publishers, and 
reformist politicians. The IRGC, which has 
adopted a more aggressive stance in the last 
year, will continue in this vein, too. Indeed, 
the Judiciary's closure of the reformist 
Hambastegi daily on 8 August 2001, the very 
day that Khatami took his oath of office, is a 
pretty clear indication that this will be the 
case. 
     Moreover, the use of the shabnameh 
(literally "night letter," a kind of samizdat) 
will increase if the current press situation 
persists. So far, most of these night letters 
have been produced by hard-liners and used 
to attack members of the reformist movement. 
Among the night letters' producers are so-
called "research institutes" in Qom, the Qom 
Seminary Theological Lecturers Association, 
and hard-line pressure groups, and the 
allegations that appear in the night letters 
reappear in hardline publications like Kayhan, 
Siyasat, and Yalisarat al-Hussein.  
     The night letters rarely make direct attacks. 
They make allusions, or they describe a 
malfeasance but ascribe it to "Mr. X" rather 
than naming him. Another tactic is to let the 
reader draw his own conclusions, with 
sentences ending in ellipses because the 
material is too sensitive or possibly too 
offensive to complete. The research institutes 
try to make their work seem scholarly and 
thoroughly researched by using references 
and endnotes. When one tries to look up the 
references, however, one discovers that the 
original source does not exist, people were 
misquoted or they never actually made the 
statements attributed to them.(49)  
     Although they have fewer assets at their 
disposal, reformists also have resorted to 
night letters to spread their message. One 
example is the 80-page night letter about the 



Sisyphus’ Newsstand: The Iranian Press Under Khatami 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 9

serial murders, linking MOIS officials and top 
regime figures with murders that preceded 
those of 1998.(50) Distribution of the 
videotaped confessions of Amir Farshad 
Ebrahimi, a former IRGC and Ansar-i 
Hizbullah member, is another example of 
reformists' use of night letters.(51) Without 
newspapers to convey their views, it seems 
likely that they will resort to night letters 
more often. 
     Finally, Iranians' interest in foreign media, 
via short-wave, satellite, or the internet will 
only increase as they seek unbiased 
information about developments in their own 
country. State radio and television already had 
a powerful role in opinion-making because 
newspapers and print media have a limited 
circulation outside the main cities. The 
closure of so many publications only 
increased this advantage. Islamic Republic of 
Iran Broadcasting (IRIB), however, is 
criticized for being one-sided in its news 
reporting, which explains the popularity of 
foreign radio services. "Considering the 
limitations of literacy and the even greater 
limitation in their access to the press, people 
will turn to Voice of America, the BBC, and 
Radio Free Europe, which can be heard in the 
most remote villages with two-band radios," a 
Tehran journalist warned.(52) Even the April-
May 2000 mass closure of publications did 
not enhance IRIB's popularity. At that time, 
shopkeepers said that the demand for short-
wave receivers in Iran increased after the 
press closures.(53)  
     To counter this phenomenon before the 
February 2000 parliamentary election, Tehran 
jammed Persian language broadcasts by 
Radio Free Europe/Radio Liberty, the Voice 
of America, and the BBC. RFE/RL and VOA 
broadcasts were jammed before the June 2001 
presidential election, too. This second round 
of jamming was justified by a February 13, 
2001, statement by Supreme Leader 
Ayatollah Ali Khamenei that "the political 
and security organs which are against the 
Islamic Republic political system in America 
and Europe all emphasize in their statements, 
and in the broadcasts of the radio stations they 
fund, that their efforts are aimed at countering 
our political system. The other day, I 

accidentally heard this myself, while listening 
to one of these radio stations.…" 
     And a final note of caution. The Iranian 
media, if left alone by the state, is not likely 
to be perfectly objective and unbiased. Many 
publications serve as party organs and voice 
the viewpoints of certain political factions and 
pressure groups. Others are linked with 
factions within the government. Even the 
more independent newspapers, like Salam and 
Khordad, reflected some of the more populist 
and reactionary views in foreign policy.  
 
*A.W. Samii is a regional specialist with 
Radio Free Europe/Radio Liberty, Inc. 
 
NOTES 
1. Arzesh magazine managing editor Ali 
Nazari in an interview with Radio Free 
Europe/Radio Liberty's Persian Service, cited 
in RFE/RL Iran Report, v. 2, n. 15 (12 April 
1999). 
2. Associated Press, 12 August 1997. "Iran's 
Moderate President Faces Dissent Over 
Cabinet Choices," New York Times, 15 
August 1997. 
3. Reuters, 20 August 1997. 
4. Reuters, 20 August 1997. 
5. Khatami spokesman Ahmad Burqani, cited 
in Stephen Kinzer, "Moderate leader is 
elected in Iran by a wide margin," New York 
Times, 25 May 1997.  
6. Khatami also took the time to criticize the 
U.S., saying, "We are sorry to see that the 
United States' policy has always been hostile 
to our revolution," and adding that "the key to 
the problem is in their hands and not ours;" 
Reuters, 27 May 1997.  
7. "Iran's Moderate President Faces Dissent 
Over Cabinet Choices," New York Times, 15 
August 1997. 
8. Some of the information in this article 
appeared previously in A.W. Samii, "The 
Contemporary Iranian News Media, 1998-
1999," Middle East Review of International 
Affairs, v. 3, n. 4 (December 1999). 
9. Elaine Sciolino, "Iran's Alternative Voices 
Now Demand to Be Heard," New York 
Times, 19 July 1998. 
10. Elaine Sciolino, "Iran's Alternative Voices 
Now Demand to Be Heard," New York 
Times, 19 July 1998. 



A.W. Samii 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 10

11. AFP, 1 August 1998. A useful study on 
Ansar-i Hizbullah and similar groups is 
Michael Rubin, Into The Shadows: Radical 
Vigilantes in Khatami's Iran Policy Papers 
No. 56 (Washington Institute for Near East 
Policy: Washington, DC, 2001). 
12. See, for example, Seyyed Jalal Fayyazi, 
"Elections: Free or Secular," Qods, 14 
December 1999; Amir Mohebbian, "The 
Executives of the System Must be Brought 
Under the Sword of Criticism," Yalisarat al-
Hussein, 6 December 2000; "Mohajerani's 
period of ministership, cultural triteness, or 
cultural corruption?" Fayzieh, 3 January 
2001; Mohammad Imani, "May God save us 
from dishonest friends," Kayhan, 15 February 
2001. 
13. Kayhan, July 7, 1999. 
14. IRNA, August 4, 1999. 
15. Jomhuri-yi Islami, July 19, 1999. 
16. IRNA, July 21, 1999. 
17. Qods, April 18, 1999. 
18. Sobh-i Imruz, August 24, 1999. 
19. IRNA, September 5, 1999. 
20. Neshat, September 2, 1999. 
21. IRNA, August 9, 1999. 
22. Hamshahri, October 12, 1999. 
23. Hojatoleslam Mohammad Ebrahim 
Niknam, cited in Sobh-i Imruz, November 11, 
1999. 
24. Islamic Revolutionary Court Judge 
Gholamhussein Rahbarpur, cited in Jomhuri-
yi Islami, September 12, 1999. 
25. Kar va Kargar, January 31, 1999. 
26. Hamshahri, April 14, 1999. 
27. Khordad, February 3, 1999. 
28. Neshat, April 17, 1999. 
29. Friday prayer sermon at Tehran 
University, Voice of the Islamic Republic of 
Iran, Radio 1, April 14, 2000. 
30. Live speech by Ayatollah Ali Khamenei 
to a group of young people in Tehran, Voice 
of the Islamic Republic of Iran, Radio 1, April 
20, 2000. 
31. Vision of the Islamic Republic of Iran, 
Network 1, April 16, 2000.  
32. A revision of the press law was proposed 
in the parliament in October-November 1998, 
and the parliament approved the draft bill on 
7 July 1999. The law said that a complaint 
against a publication could be filed for an 
unlimited period. In other words, there is no 

statute of limitations. Part of the bill called for 
a reporter to be held responsible for what he 
or she wrote, whereas final responsibility 
rested with the publication's director or chief 
editor. Granting of press accreditation was 
made more restrictive. The bill said that a 
Qom seminarian and the head of the Islamic 
Propagation Organization would serve on the 
Press Supervisory Board. Also, the bill said 
Revolutionary Courts are qualified to hear 
press offenses, whereas Article 168 of the 
constitution only permits press courts to do 
so. 
     This law was almost identical to an 
October 1998 proposal for revising the press 
laws by Deputy Minister of Intelligence and 
Security Said Emami. Emami complained that 
journalists' activities would "cause security 
problems for the Islamic Republic of Iran." 
Whereas the current press law only held 
license-holders and managing directors 
responsible for what appeared in publications, 
Emami wrote, the writers themselves must be 
confronted "individually, using the law, in 
order to ban them from writing or 
publishing." Emami proposed the drafting of a 
bill that would "lend legality to the security 
measures." He wrote: "The bill must include 
the professional nature of the work and 
eligibility for it." This meant that writers and 
translators would require licenses. Emami 
proposed a special disciplinary court to judge 
press offenses. Emami wrote, "In this way, 
associations that are acceptable to us can be 
strengthened and hostile elements driven 
away." (Salam, 6 July 1999.) In January 1999, 
Emami was arrested for his part in the late-
1998 murders of writers and dissident 
political figures. Little was known about 
Emami's letter until after his death in June, 
when he allegedly committed suicide while in 
custody. 
     News about Emami's proposed press law 
was one of the sparks that led to the 
disturbances of July 1999. Parliament, 
therefore, postponed acting on it, leading to 
speculation that the new parliament could 
overturn it. But in late April 2000, a little 
more than a month before the new parliament 
was inaugurated, a new, tough press law was 
passed. The new law permits Revolutionary 
Courts to prosecute press cases and prohibits 



Sisyphus’ Newsstand: The Iranian Press Under Khatami 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 3 (September 2001) 11

the reappearance of banned publications 
coming out under a new name. The new law 
prohibits criticism of the constitution and it 
makes journalists, as well as publications' 
directors, liable for what appears in the press. 
Kayhan, 29 April 2000. 
33. Tehran Times, April 25, 2000. 
34. Tehran Voice of the Islamic Republic of 
Iran, Radio 1, 26 July 2000. 
35. IRNA, 6 August 2000. 
36. Tehran Voice of the Islamic Republic of 
Iran, Radio 1, 6 August 2000. 
37. Ayatollah Mohammad Taqi Mesbah-
Yazdi at a meeting in Qom's Abshar Mosque, 
Iran, 3 October 2000. 
38. RFE/RL Iran Report, v. 3, n. 31 (14 
August 2000). 
39. Roundtable with Farid Yasamin, editor of 
Shiraz's Nim-Negah daily, Seyyed Hussein 
Ziavari, publisher of Rasht's Hatef weekly, 
and Hamed Iman, publisher of Tabriz's Sham-
i Tabrizi weekly, cited in RFE/RL Iran 
Report, v. 3, n. 36 (18 September 2000). 
40. RFE/RL Iran Report, v. 3, n. 36 (18 
September 2000). 
41. IRNA, 6 September 2000. 
42. IRNA, 3 September 2000. 
43. RFE/RL Iran Report, v. 3, n. 29 (31 July 
2000). 
44. Hayat-i No, 18 June 2000. 
45. Iran, 28 June 2000. 
46. Entekhab, 13 August 2000. 
47. Kayhan, 10 October 2000. 
48. Reporters Without Frontiers press release, 
17 April 2001, 
<http://www.rsf.fr/uk/home.html>. 
49. Bahar, 27 July 2000. 
50. RFE/RL Iran Report, v. 3, n. 45 (27 
November 2000). 
51. RFE/RL Iran Report, v. 3, n. 38 (9 
October 2000). 
52. Suleiman Kiai, Sobh-i Imruz, March 29, 
2000.  
53. Kar va Kargar, cited by Iran Daily, May 2, 
2000. 


