
11                                    Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 

 
 

The Media Campaign: The Shift to Alternative Media+ 
By Eytan Gilboa and Yaron Katz* 

 
The author argues that the media played a more important role in Israel’s 1999 election 

than ever before. He describes the different candidates and parties, and their strategies, and the 
challenges they faced in targeting a diverse array of interest groups, including Russian 
immigrants and Israeli Arabs. He also discusses the use of new types of media and record 
expenditures associated with the campaigns.  
 

Modern election campaigns are 
fought in the media, particularly on 
television.(1) American-style “video-
politics” have emerged as a dominant model 
for these campaigns because of their 
perceived effectiveness and the widespread 
adoption of ideologies and practices of 
American political communications in the 
world. (2) In Europe this process was 
delayed because most countries did not 
introduce commercial television stations 
until the 1980s. (3) A similar delay occurred 
in Israel where commercial television and 
radio stations were introduced only in the 
1990s. Israel adopted American-style 
campaigning, a process known as 
“Americanization,” like other American 
social and cultural fashions. (4)  
 American-style campaigning is 
closely associated with heavy emphasis on 
the personality and character of candidates 
at the expense of parties and political 
ideologies, giving priority to images over 
issues, extensive use of television, sound-
bites and sloganeering, effective political 
commercials, negative campaigning, 
television debates among the main 
candidates, and the entire carnival 
atmosphere preceding election day.(5) 
American-style media campaigns also 
include development and implementation of 
campaign strategies by media professionals 
based on research and analysis of voter 
concerns, interests, and reactions to 

messages through polls, focus groups, and 
other measurement and evaluation 
techniques. Political advertising on 
television is the essence of the American 
model of media campaigns, and is based on 
the assumption that “selling” candidates and 
ideas is similar to “selling” products or 
services. (6) 
 The prospects for greater adaptation 
of the American model in Israel have 
increased following a fundamental reform in 
the electoral system that was used for the 
first time in the 1996 elections. This reform 
introduced an American element: direct 
election of the prime minister by the entire 
electorate, like the election of the president 
of the United States. The reform created a 
double vote system, one for prime minister 
and the other for a party in the Knesset (the 
Parliament). The architects of the electoral 
reform wanted to free the prime minister's 
position from coalition bargaining that gave 
small parties disproportionate power and 
sectarian benefits. They expected the double 
vote system and the direct election to shape 
a political system similar to the American 
one with large blocs competing primarily to 
win the number one political position in the 
country. Winning under this system requires 
moderating extreme positions and 
successfully appealing to voters in the 
center. The best and the most effective 
vehicle to accomplish these goals would be 



Eytan Gilboa and Yaron Katz 
 

Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 12

the national media system that reaches the 
entire electorate. 
 It would have been extremely 
difficult or even impossible to conduct an 
American-style media campaign if the 
media system was not sufficiently 
developed. Until the beginning of this 
decade, the national media in Israel were 
extremely limited. Only one public 
television channel and two public radio 
stations were available with hardly any 
competition, with advertising allowed only 
on one radio station. In the last decade, 
however, Israel has experienced a revolution 
in the broadcasting sector with the addition 
of a large number of new channels, 
including a national television channel, 
regional radio stations, and a cable 
television system which offers more than 
three dozen channels, several in Hebrew and 
many in foreign languages. The availability 
of new channels and new communications 
technologies, and the rising competition 
among them, provided the necessary 
infrastructure to conduct campaigns based 
on television and political advertising.  
 The electoral reform and the 
revolution in Israel’s broadcast media were 
expected to substantially advance the 
“Americanization” of media campaigns in 
Israel. This is primarily why the two leading 
candidates for prime minister, incumbent 
Prime Minister Benjamin Netanyahu, and 
the main challenger, Labor Party Chairman 
Ehud Barak, hired well known American 
experts in media campaigns with an 
impressive successful record in recent 
campaigns in Britain and Germany.(7) Yet 
despite the presence of several features of 
American elections and media campaigns in 
the last two elections in Israel, voter 
behavior and the media campaign failed to 
follow the main elements of the American 
model. Indeed, the media campaign focused 
on the race for prime minister and the 
character and personality of the candidates, 
but, contrary to earlier expectations, the 

double vote reform has substantially reduced 
the parliamentary strength of the two main 
parties, Labor and Likud, and has increased 
the strength of sectarian parties, particularly 
those representing Orthodox and traditional 
Sephardic Jews, Israeli Arabs, and Russian 
immigrants. Furthermore, the votes of these 
minorities, who make up almost half of the 
Israeli electorate, particularly of the 
“Russians,” were also critical for the prime 
ministerial race. This was probably the 
reason for calling the 1999 election the most 
“tribal voting” in Israeli history.(8)  
 This study suggests that the second 
election campaign in Israel conducted under 
the new rules of the double vote has 
strengthened trends in the media campaign 
already observed in the first elections of this 
format held in 1996.(9) Critical decisive 
elements of the campaign have further 
moved from the public sphere and the 
mainstream media to multi-cultural 
“sphericules” and the alternative media.(10) 
Several factors combined to produce this 
trend: the new double vote system, the 
ethnic and religious makeup of the 
electorate, limitations of the mainstream 
media, availability of new communication 
technologies and alternative media, lessons 
learned from the previous elections, and 
unique characteristics of the 1999 elections.  
 The “Americanization” framework 
that has been useful in explaining and 
understanding recent campaigns in Western 
democracies has not been as useful in 
explaining and understanding the 1999 
elections and media campaigns in Israel. An 
alternative framework focusing on 
minorities alienated from the establishment 
and the mainstream media, and on 
alternative media that they have established 
or used to satisfy their cultural and social 
needs, is more appropriate to media 
campaigns in Israel, and has been used to 
conduct research for this study. Alternative 
media refer to print and electronic media 
established for specific ethnic, cultural, or 



The Media Campaign: The Shift to Alternative Media 
 

                                  Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 13

religious groups outside the mainstream 
media. In Israel, alternative media include 
newspapers, television and radio stations, 
and other means of communication such as 
videocassettes, telemarketing, and direct 
mail that are directed toward groups such as 
Orthodox Jews, Israeli Arabs, and Russian 
immigrants. The literature on alternative 
media is not yet sufficiently developed, but 
it is clear that these media provide 
campaigning options not available in the 
mainstream media, and can be used to reach 
targeted groups in ways that better fit their 
cultural and social contexts, and thus be 
more effective. This study systematically 
explains the limits of campaigning via the 
national media, particularly for candidates 
for prime minister and for ethnic and 
religious minorities, and the new and 
traditional alternative media that they have 
used instead to achieve their electoral goals. 
These include satellite technology, the 
Internet, radio, videocassettes, 
telemarketing, and direct mail. 
 
LIMITS OF THE NATIONAL MEDIA 
 

Many dramatic changes in the Israeli 
political system that occurred in anticipation 
of and during the 1999 elections should have 
strengthened the national media’s role and 
influence. These changes included 
defections of prominent leaders to other 
parties, sometimes all the way to the other 
side of the political map, as in the case of 
David Levy, a former prominent Likud 
leader who served as Netanyahu’s foreign 
minister. Levy joined Barak and a 
movement of moderate Orthodox Jews to 
form a new list under the name of One 
Israel. Several new parties were established 
including the Center party, initiated by a 
popular former chief of staff, Amnon 
Lipkin-Shahak, with tendencies to the left, 
and two former Likud leaders, Dan Meridor 
and Roni Milo. They were joined by the 
minister of defense, Yitzhak Mordechai, 

who was fired by Netanyahu and became the 
party’s leader and candidate for prime 
minister. Two new parties of mainly Russian 
immigrants were established. (11) Ahmed 
Tibi, a former adviser to Yasser Arafat, the 
chairman of the Palestinian Authority, 
became one of the leaders of an Arab party, 
the National Democratic Alliance. Five 
candidates initially ran for the prime 
ministerial position including an Arab 
candidate. Until the last minute, when three 
of them quit, it was not clear whether a 
second round would be required to choose 
the prime minister.  
 These changes occurred in a 
relatively short period of time and created 
considerable confusion among the voters, 
many of whom could not tell any longer 
which party was their natural political home. 
The developments challenged the candidates 
for prime minister, the parties, and the 
media to provide adequate information to 
the baffled voter. Partly because of this need 
and partly because of rating competition, the 
two national television channels added a 30-
minute daily program in prime time on the 
elections. But television critiques, 
journalists, and politicians did not think 
these and other regular and special programs 
were sufficient in providing the necessary 
information to the voters. (12) 
 As a direct result of the electoral 
reform, the big parties and the national 
media concentrated on the race for prime 
minister at the expense of the campaign of 
parties to the Knesset. (13) This 
phenomenon occurs because the elected 
prime minister forms a government even if 
his own party does not win a majority in the 
Knesset, as was the case in the 1999 
elections where Barak became the prime 
minister although his own party, One Israel, 
lost 30 percent of its force in the Knesset, 
and out of 120 seats won only 26. The media 
also focused attention on the race for prime 
minister and dealt much more with 
campaign strategy, tactics, and with “horse 



Eytan Gilboa and Yaron Katz 
 

Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 14

race” questions such as “who is ahead” and 
“who is behind,” than with issues, programs, 
and policies. (14) This trend was also 
evident in the media’s own commission, 
publication, and analysis of public opinion 
polls. Those were carried out almost every 
week and published in newspapers in the 
Friday editions, when circulation is highest, 
and broadcast on television’s most popular 
talk show programs. Polls on the distribution 
of votes for the Knesset were commissioned 
and published less frequently. The 
concentration of the media on the race for 
prime minister left smaller parties and 
groups without adequate access to the 
mainstream media, and forced them to look 
for alternative ways to reach potential voters 
and targeted groups.  
 
POLITICAL ADVERTISING ON THE 
NATIONAL BROADCAST MEDIA  
 

Despite the considerable expansion 
of the broadcast media in recent years, 
campaigning on these media was very 
limited. There are three major newspapers in 
Hebrew, two television channels, and two 
major radio stations that carry news 
coverage. Israeli election laws do not allow 
candidates, including the prime minister and 
ministers, to use appearances on television 
and radio for political statements and unlike 
the United States where there are no 
limitations on political advertising in the 
broadcast media and the candidates 
themselves finance advertising on television, 
in Israel political advertising on television 
and radio is not permitted except during 
election time and under stiff regulations.  
 State laws allow for free political 
broadcasts on television and radio during the 
last three weeks of the campaign. All the 
political broadcasts must be reviewed and 
approved by the Central Election Committee 
prior to broadcasting. Despite the new 
double vote reform, the allocation of time 
for these broadcasts has not changed. The 

formula was calculated to favor veteran and 
big parties. Each party, old and new, is 
allotted 10 minutes of broadcast time on 
television and 25 minutes on radio. But 
parties represented in the outgoing 
parliament received 3 more minutes on 
television and 6 more minutes on radio per 
each Knesset member. In the 1999 
campaign, One Israel received a total of 106 
minutes on television and 217 minutes on 
radio compared to Likud’s 67 minutes on 
television and 139 minutes on radio. The 
third largest party, Shas, received 40 
minutes on television and 85 minutes on 
radio, while the two main parties of Russian 
immigrants received a total of 31 minutes on 
television and 67 minutes on radio.  
 Political broadcasts have secondary 
effects because they receive attention both in 
the regular television news programs and in 
the print media. In addition to reports on 
contents, slogans, visuals, and gimmicks, the 
papers provided information on activities 
that occurred behind the scenes, reactions 
and evaluations by commentators associated 
with the different camps and professional 
objective experts. Past experience, however, 
has demonstrated that conventional media 
campaigns have not been effective for most 
parties, since the impact of political 
broadcasts is generally limited. Televised 
election ads in Israel appear to serve a useful 
purpose only for a small segment of the 
population, as the majority of Israelis do not 
take them seriously, despite a high level of 
viewing. Thus we can make a distinction 
between exposure and influence. (15)  
 The viewing ratings of the 
broadcasts in the 1999 campaign were 
relatively high and very similar to those of 
the previous 1996 campaign. The average 
viewing rating was 29.3 percent. Forty-two 
percent of the public watched the ads on the 
first day of the campaign, while 25.8 percent 
watched them on the last day.(16) However, 
in a public opinion poll, only 15% of the 
respondents who watched the ads said the 



The Media Campaign: The Shift to Alternative Media 
 

                                  Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 15

advertising had an influence on their 
voting.(17) In another poll, 16% said the ads 
had an influence on their voting in the prime 
ministerial race, and 13% said the ads had 
an influence on their voting for the 
Knesset.(18) The highly discriminating 
allotment of time for political advertising to 
the different parties, the formal limitations 
imposed on contents, and the limited utility 
and effectiveness of this campaign have 
inspired candidates and parties to search for 
additional alternative media. 
 
THE CANDIDATES AND THE MEDIA 
 

It would have been extremely 
unusual for prime ministerial candidates in a 
personal election system to avoid the media. 
It would be even more unusual for a major 
contender to refuse and evade invitations 
from the prime minister to debate him. 
Usually it is exactly the opposite, the holder 
of the position is reluctant to debate a 
challenger simply because it puts the latter 
on a similar turf, making his candidacy more 
viable. But both Barak and Netanyahu 
limited their own appearances on the 
national media and Barak rejected 
Netanyahu’s repeated calls for debates. (19) 
 Netanyahu was considered a media 
wizard who knew well how to manipulate 
the camera. His victory in the 1996 elections 
was attributed in part to his superior 
communication skills. He agreed to 
participate on April 13 in a three-way debate 
with Barak and Mordechai on Hot Mishal, a 
popular political talk show program on 
Channel Two.(20) For the first time in the 
history of debates between candidates for 
prime minister in Israeli elections, a 
commercial television channel offered to 
host the debate free of any conditions and 
restrictions. All past debates were broadcast 
by the public television channel and were 
severely restricted by a rigid format dictated 
by the candidates. They knew all the 
questions ahead of time and allowed the 

moderator, whom they jointly selected, to 
ask only one or several limited questions of 
his own.  
 Barak refused to take part in the first 
ever, free format 1999 debate. Netanyahu 
hoped that his absence would benefit him 
and hurt Barak. He planned to have the 
producers of the program leave an empty 
seat next to his so that symbolically he 
would demonstrate Barak’s fear to debate 
him, and at the same time drive home his 
messages. (21) Netanyahu despised 
Mordechai, who was not known to be 
particularly effective on television. But the 
plan did not work. Netanyahu got into a 
nasty argument with his former minister of 
defense, who revealed sensitive inside 
information about Netanyahu’s performance 
as prime minister. The program’s viewing 
rating stood at 44.4 percent, the highest 
recorded in 1999 until that date. (22) The 
debate was a political disaster for Netanyahu 
and a net gain for Barak. The media and the 
public declared Netanyahu as the clear loser 
of the debate, and following the encounter 
his standing in the race was weakened. For 
the first time in the campaign, the polls 
showed a victory for Barak over Netanyahu 
in both election rounds of the prime 
ministerial race.(23) 
 Netanyahu complained that from the 
beginning of the campaign he had to give up 
on the mainstream national media because 
they clearly favored his opponent and were 
committed to throwing him out of power. 
(24) Toward the end of the campaign he 
stepped up his attacks on the media: “almost 
all of the media, though not everyone, is 
mobilizing now, setting aside all 
professional ethics -- a simple, absolute 
mobilization for the victory of Barak and the 
Left.”(25) One particular attack on the 
media drew an official complaint from the 
National Federation of Journalists to the 
attorney general and the Central Election 
Committee. The Federation accused 
Netanyahu of “incitement” after he accused 



Eytan Gilboa and Yaron Katz 
 

Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 16

the media of conspiring against him and 
leading a crowd chanting “they’re afraid, 
they’re afraid,” referring to Israeli 
journalists. (26)  
 Barak severely limited his media 
appearances, particularly on television, 
initially because he recognized Netanyahu’s 
advantage in this area, and later because his 
poll numbers were steadily going up and he 
was afraid to make mistakes that sometimes 
candidates make in media appearances. At 
the beginning of February, Netanyahu, 
Barak, and Mordechai appeared separately 
one after the other on Politics, a popular talk 
show on Channel One. Barak did not do 
well and was also booed by Netanyahu’s 
supporters in the studio. (27) In polls taken 
after the show, two-thirds of the respondents 
said they did not change their attitudes 
toward the candidates, 16 percent and 19 
percent respectively adopted more favorable 
views of Netanyahu and Barak, while 23 
percent and 19 percent respectively adopted 
negative views of the two major contenders. 
(28) Barak and Netanyahu discovered that 
appearances on national television did not 
help their campaigns. Barak even noticed 
that his relative absence from the media was 
helping rather than hindering his popularity 
among voters.  
 Barak’s avoidance of the media, 
particularly of television, was calculated and 
planned. Avraham Burg, who led Barak’s 
campaign, said that “we did a media trick to 
Bibi (Netanyahu), and we turned his 
advantage into his soft underbelly. We say 
that we admit that Bibi is good on television, 
but in the real world he is stuck.” (29) The 
debate between Netanyahu and Mordechai 
was the first and the last of the 1999 
campaign. Thus, one popular established 
feature of elections in the U.S. and Israel, 
which has been considered one of the 
decisive factors in the 1996 elections, a 
television debate between the two principal 
candidates for prime minister, Netanyahu 

and Bark, was absent from the 1999 
campaign.(30) 
 
THE POLITICAL COMMUNICATION 
OF ETHNO-RELIGIOUS MINORITIES 
 

Three ethno-religious minorities 
make up about half of the electorate: 20 
percent Orthodox Jews (which includes both 
the Orthodox and ultra-Orthodox), 16 
percent Israeli Arabs, and 14 percent 
Russian immigrants. These groups have felt 
discriminated against by the establishment, 
and they frequently complained about media 
coverage of their affairs. For most of them 
the mainstream media are not relevant and 
they use alternative media as their main 
source of information. Orthodox rabbis view 
television as a corrupting medium and do 
not allow their followers to watch any 
programs. Russian immigrants, especially 
those who have arrived in recent years, do 
not yet know sufficient Hebrew to 
comprehend Israeli electronic and print 
media, and they prefer local and foreign 
media in Russian. Although Israeli Arabs 
know Hebrew better than the Russian 
immigrants, they also use more local and 
foreign media in Arabic as their main source 
of information.  
 Voting patterns and participation in 
coalitions of the ethno-religious groups have 
not always been consistent. Although 
Orthodox and Sephardic Jews and Russian 
immigrants tended to identify themselves 
more with the attitudes and policies of the 
Israeli right, particularly toward Arab-Israeli 
negotiations, they have joined coalitions of 
both the right and the left. A majority of the 
Russian immigrants supported Labor in the 
1992 elections and helped Yitzhak Rabin 
become prime minister, but in the 1996 
elections a substantial majority voted for 
Netanyahu. Shas, the rapidly growing party 
of Orthodox and traditional Sephardi Jews, 
has drawn voters from both the National 
Religious Party and Likud, but has 



The Media Campaign: The Shift to Alternative Media 
 

                                  Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 17

participated in all recent coalition 
governments, including those established by 
Labor’s Rabin and Barak. Parties of Israeli 
Arabs have never officially been part of any 
coalition. In the 1996 elections they 
overwhelmingly voted for Labors candidate 
Shimon Peres. 
 The elections in Israel of the last 
twenty years have been very close, and since 
the victory of Menachem Begin in the 1981 
elections, no prime minister has been able to 
win reelection. The 1996 race for prime 
minister was extremely close. Netanyahu 
won by only 30,000 votes -- or by less than 
one percent of the electorate. Until the last-
minute resignation of three of the five 
candidates for prime minister, the 1999 race 
for prime minister was also close. Barak and 
Netanyahu felt that every vote counted, 
including the votes of the three ethnic-
religious groups. Netanyahu was expected to 
win an overwhelming vote among Orthodox 
Jews, but even the Council of Torah Stages 
of the ultra-Orthodox Agudat Yisrael and 
Degel Hatorah endorsed Netanyahu just a 
few days before election day and without 
actually naming him. A similar council of 
Shas decided to support Netanyahu only in 
the first round of the election for prime 
minister, leaving their options open for the 
second round.  
 Barak was likely to lose votes among 
Israeli Arabs because they had a candidate 
of their own for prime minister, and also had 
reservations about Barak stemming from his 
military career and the emphasis placed on 
his military achievements in his media 
campaign.(31) In a poll taken among Israeli 
Arabs in February 1999, 62 percent said 
they would vote for an Arab candidate, 20 
percent were for Barak and 2 percent for 
Netanyahu. A few weeks before the 
elections, 55 percent said they would vote 
for Barak; 25 percent for Azmi Bishara, the 
Arab candidate for prime minister; 8 percent 
for Mordechai; and 7 percent for Netanyahu. 
(32) Two Arab parties, Hadash and the 

United Arab List, endorsed Barak only a 
week before the elections.(33)  
 The Russian immigrant vote was 
particularly undecided and was considered a 
possible “tie breaker” in the long deadlock 
that characterized the balance of electoral 
power between left and right since the 1977 
elections.(34) In 1996 Netanyahu won 68 
percent of this vote, which was one of the 
principal reasons for his victory. Supporters 
of Avigdor Lieberman's new party were 
expected to also favor Netanyahu, but 
supporters of the other Russian party led by 
Natan Sharansky could have voted for either 
candidate. Sharansky endorsed Netanyahu in 
the 1996 elections but refused to repeat this 
stand in the 1999 race. The Russian vote for 
the Knesset was not clear until the end of the 
campaign. In one of the first published polls 
of likely Russian voters, less than half, 45 
percent, said they would vote for the 
Russian parties, 37 percent said they would 
rather vote for other non-ethnic parties, and 
18 percent said they were undecided. (35) In 
April, 43 percent of the Russian voters said 
they would vote for non-ethnic parties or 
were still undecided.  
 
FEELINGS OF ALIENATION 

 
The three main ethno-religious 

minorities have been alienated from the 
Israeli mainstream national media and have 
used alternative media as their main source 
of information. Their alienation has 
stemmed from different causes including 
lack of representation in the main media, 
lack of interest by those media in their life 
and culture, and cultural and linguistic gaps. 
Amnon Abramovich, a prominent Israeli 
journalist, said that the Israeli media “do not 
represent the periphery or the big minorities 
of Israel: residents of neighborhoods and 
developing towns, Orthodox Jews, Israeli 
Arabs or new immigrants.” (36) He added 
that because parties such as Yisrael B’Aliya 
or Shas are not actively represented in the 



Eytan Gilboa and Yaron Katz 
 

Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 18

media, the media failed to forecast their 
strength and success. Although Shas 
chirman, Aryeh Deri, had been a popular 
and frequent guest and commentator on 
Israeli national media, he complained about 
the media’s treatment of Shas and Sephardic 
Jews, particularly during his long trial that 
ended a few months before the elections 
with a conviction and a prison sentence for 
bribery and corruption. On the day of his 
conviction, Deri held a special press 
conference at his home, and when a reporter 
for Channel One asked him a legitimate 
question during live prime-time coverage of 
the event, the religious and spiritual leader 
of Shas, Rabbi Ovadia Yosef, instructed 
Deri to ignore the question. Calling the 
reporter “a hostile person,” Yosef demanded 
that he leave the premises immediately. This 
incident revealed a deep rooted negative 
attitude toward the Israeli national media.  
 Israeli Arabs and Russians have 
embraced a similar attitude. (37) In a public 
opinion poll conducted in March 1998 
among Russian immigrants, a majority of 58 
percent said the Russian community has 
been discriminated against in Israel, 20 
percent said it may have been discriminated 
against, and only 11 percent said it has not 
suffered discrimination.(38) Seventy-two 
percent of those who thought Russian 
immigrants have been discriminated against 
in Israel named the media as the worst 
offender. The media topped the list of those 
places where respondents felt most 
discriminated against, followed by “getting a 
job” (68 percent), “police” (54 percent), and 
other “government institutions” (49 
percent).  
 The alienation from the mainstream 
media, which were believed to be part of 
and exclusively serving the interests of the 
establishment, inspired the three minorities 
to establish their own print and broadcast 
media. The print outlets include popular 
newspapers and magazines while the 
broadcast outlets include local radio and 

cable television stations, many of them 
illegal. Israeli Arabs and Russian 
immigrants also use channels in Arabic and 
Russian that are available on the legal cable 
system. In the 1996 elections the political 
alignment of the ethno-religious groups was 
in flux and, therefore, the two leading 
candidates for prime minister and the parties 
had to fight for votes in each of the groups, 
particularly among Russian immigrants. As 
these groups were alienated from the 
mainstream media, it was necessary to reach 
them through a sophisticated campaign in 
the various alternative media used by these 
groups as their main source of information.  
 
THE ALTERNATIVE MEDIA 
CAMPAIGN 
 

Although television and radio were 
the most popular alternative media used in 
the campaign, new means were also 
employed, including the Internet, 
videocassettes, telemarketing, and direct 
mail. Uses of various alternative media 
demonstrated how new communications 
technologies can be employed to effectively 
reach specific audiences. It is possible and 
useful to distinguish between two uses of the 
ethno-religious alternative media: external 
and internal. External use refers to uses by 
the principal candidates for prime minister 
and the general parties. An internal use 
refers to the use of the alternative media by 
each of the ethno-religious parties 
competing for votes in each of their own 
groups. Thus, for example, Barak and 
Netanyahu used the Russian media to 
influence the voting of Russian immigrants 
in the prime ministerial race, while the three 
parties of Russian immigrants used the same 
media to influence the Russian immigrant 
vote in the elections to the Knesset. A 
similar pattern of external and internal uses 
existed in the alternative media campaigns 
among Orthodox Jews and Israeli Arabs. 
Both external and internal uses among the 



The Media Campaign: The Shift to Alternative Media 
 

                                  Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 19

ethno-religious groups are explored in the 
following analysis.  
 
TELEVISION 
 

Alternative television broadcasting is 
available mainly through satellite services. 
Satellite technology offers major benefits to 
both broadcasters and the public, by 
providing a wide variety of targeted and 
inexpensive services and a possible link 
between different groups within society. The 
use of satellites in Israel is widespread 
because the country is located at the center 
of the coverage area of many satellites, and 
many channels representing the variety of 
languages and cultures that make-up Israeli 
society can be picked up. Satellite 
broadcasting in Israel appeals mainly to 
Arabs and Russian immigrants, who use 
them to receive transmissions from their 
native countries, as in the case of Russians, 
or from countries where the dominant 
culture is Moslem and Arab, as in the case 
of Israeli Arabs.  
 Many parties and candidates used 
satellite transmissions, especially foreign 
satellite channels received via the cable 
television systems and pirate systems. The 
elections in Israel created considerable 
interest in the world and received worldwide 
coverage. Israeli politicians, candidates for 
prime minister, and leaders of parties were 
interviewed and were the subject of regular 
and special reports. Appearing on foreign 
channels brings benefits to the candidates 
such as exposure within Israel and abroad, 
gaining international status, and, in some 
cases, getting further coverage on the Israeli 
national media. Parties and candidates used 
the channels broadcasting in English, 
particularly the all-news channels including 
CNN, BBC World, and Sky, to reach wide 
audiences including native Israelis, new 
immigrants, and others who regularly follow 
foreign news programs. They used the 
channels broadcasting in Arabic and Russian 

to reach Israeli Arabs and Russian 
immigrants.  
 About one million people 
immigrated to Israel from the former Soviet 
Union in the last decade. Many of them 
speak mainly Russian and maintain their 
native culture, and are keen to receive 
Russian-speaking programs and channels. 
Three Russian channels are available on the 
official Israeli cable systems, and it is 
estimated that about 70 percent of the 
Russian immigrants living in Israel are 
connected to them. Two of the channels are 
public and owned by the state, while NTV is 
privately operated and carries advertising. 
The national Israeli media are satisfied with 
the availability of the Russian channels, 
because otherwise they might have been 
required to transmit programs in Russian. 
From that perspective, the Russian channels 
exempt the Israeli public channels from their 
basic obligation to serve all parts of society. 
This is also clearly evident in the fact that 
the Russian community itself and its 
political leaders have not pressed the Israeli 
public channels to broadcast Russian 
programs according to their proportional 
place in society or their representation in the 
Knesset. The impact of the channels 
transmitting from Russia is so evident in 
Israel that these channels include many 
programs aimed at Russians living in Israel, 
and advertising for Israeli products is 
transmitted on the commercial channel.  
 Due to the significant weight of the 
“Russian vote,” candidates for prime 
minister, general parties, and the parties of 
the immigrants themselves paid special 
attention to the channels broadcasting in 
Russian. In accordance with Israeli elections 
laws, no direct political advertising was 
transmitted on these channels. But campaign 
managers found ways to bypass the law, 
including interviews with ministers and 
leading politicians, coverage of events and 
visits, and advertisements for books related 
to the two candidates for prime minister. 



Eytan Gilboa and Yaron Katz 
 

Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 20

The foreign Russian channels interviewed 
Netanyahu and Barak and leaders of the 
Russian parties, including Sharansky and 
Lieberman. NTV aired several interviews on 
its Exclusive program, while RTR included 
interviews and reports in its Top Secret 
program. 
 The official short visit of Netanyahu 
and Foreign Minister Ariel Sharon to 
Russia, Ukraine and Georgia, on March 22, 
1999, was a good example of how official 
visits abroad were used to gain favorable 
coverage on Russian channels that was 
intended to persuade Russian immigrants to 
vote for Netanyahu. (39) Meetings between 
Netanyahu and the leaders of the three 
countries were shown on Russian channels 
as well as relatively long interviews with the 
prime minister. Netanyahu and Sharon were 
shown with the Kremlin in the background 
praising the great Russian nation, its culture, 
power and standing in the world, and its role 
in the Middle East. Netanyahu also leaked to 
the press a particular item from his 
conversation with Yevgeni Primakov, then 
Russian prime minister, who reportedly told 
his guest: “I do not really want to interfere 
in Israeli politics, but if I were an Israeli 
citizen, I would vote for Mr. Netanyahu in 
these coming elections.” (40) In a poll of 
Russian voters taken after the visit, 91 
percent said Israel should improve relations 
with Russia, and 26 percent said that the 
results of the visit may influence their 
decision on whether to vote for Netanyahu. 
(41) Following the media success of 
Netanyahu’s trip, Barak planned a two-day 
visit in Russia about ten days before election 
day, but canceled the plan due to the 
improvement in his standing among Russian 
voters, and the use of other media such as 
videotapes and direct mail.(42)  
 Shas rents a satellite transponder on 
a regular basis to transmit a weekly session 
and a sermon by party founder and spiritual 
leader, Rabbi Ovadia Yosef. Each Saturday 
night this transmission from a synagogue in 

Jerusalem is received in about 600 locations, 
including synagogues and social centers. 
Individual supporters of the party in Israel 
and abroad can also receive the transmission 
if they install a private reception dish. Rabbi 
Yosef’s satellite sessions started in 1994 and 
have become very popular and influential. 
The number of watchers has been constantly 
growing. Shas’s programs are often 
broadcast more than once a week, and 
include programs on special events and 
religious and national holidays. Many of the 
party’s leaders and Knesset members also 
participate in the programs, which in many 
cases are turned into social and political 
events. The impact of the transmissions is 
much greater than the event itself at the 
reception centers, because they are also 
broadcast on the pirate radio stations linked 
to Shas, and are covered and advertised by 
the party’s daily newspaper, From Day to 
Day.  
 In the 1999 campaign, Shas used its 
weekly satellite transmissions to motivate 
activists and supporters to vote on election 
day and to persuade friends, family 
members, co-workers, and neighbors to also 
vote for the party. During the campaign, 
Rabbi Yosef always ended his sessions and 
sermons by asking viewers and listeners to 
mobilize and help the party win more seats 
in the Knesset. A week before the elections, 
Yosef implied that voting for Shas was an 
important mitzva (commandment) and that 
those who voted for the party will go to the 
Garden of Eden (Paradise). (43) The satellite 
transmissions enabled the party to appeal 
directly to its potential voters, while 
bypassing the formal limitations on media 
coverage and restrictions on political 
advertising.  
 Although there are limited 
transmissions in Arabic on Israeli television 
and radio channels, these are not nearly 
enough to satisfy the needs of Israeli Arabs. 
A wide variety of foreign channels in Arabic 
help to meet these needs. Free reception of 



The Media Campaign: The Shift to Alternative Media 
 

                                  Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 21

Arab channels is provided through the 
European satellite service of Eutelsat, the 
Arab satellite service of Arabsat , and the 
Egyptian satellite service of Nilesat. Pay 
services include Orbit and Showtime. These 
services offer hundreds of government 
owned or privately owned channels from 
Arab countries. The main channels aimed at 
Israeli Arabs are MBC, which transmits 
from London, and Jazira, which transmits 
from Dubai. The Palestinian Authority also 
transmits television and radio broadcasts 
over the air and via satellite. In addition, 
there are many illegal local television and 
radio channels transmitting programs in 
Arabic.  
 In search of votes among Israeli 
Arabs, leaders of Arab parties appeared on 
the Arab local and foreign media, and while 
official Arab media refrained from direct 
intervention in the campaign, they urged 
Israeli voters in general, and Israeli Arabs in 
particular, to vote “for peace.” This was a 
euphemism for a vote against Netanyahu, 
who had been viewed in the Arab world as a 
leader who would not implement the Israeli-
Palestinian Oslo agreements.  
 
RADIO 
 

The use of alternative illegal 
(“pirate”) radio stations was widespread 
during the 1999 elections. Since these 
stations did not comply with the restrictions 
imposed by election laws, they provided an 
important vehicle for aggressive political 
advertising among the ethno-religious 
groups, not permitted or available in any 
other media. In 1998 there were about 146 
pirate radio stations operating in Israel, 
including 20 serving Orthodox Jews and 
another 20 operating in the Arab sector. (44) 
Others were associated with political and 
cultural groups such as right-wing factions 
and Sephardi Jews. The most politically 
active radio stations during the elections 
were those associated directly with Shas. 

The founders of these illegal outlets have 
repeatedly argued that the mainstream 
stations could not meet their needs because 
they broadcast secular material and 
commercials that offend religious people.  
 During the elections, the stations 
linked to Shas presented numerous political 
programs and interviews with the spiritual 
and political leaders of the party and with 
rabbis and supporters. They also transmitted 
the weekly lectures and sermons of Rabbi 
Yosef, and information about the party’s 
political, educational, and social activities. 
The use of illegal radio stations had become 
so widespread and acceptable that even 
Prime Minister Netanyau felt free to talk on 
a number of them during election day, 
calling on listeners to go and vote and to 
cast their ballot for him. He stopped these 
illegal appeals only when asked to do so by 
the chairman of the Central Election 
Committee. (45) 
 Two pirate commercial radio 
stations, Channel Seven on the right and 
Radio Gal on the left, presented political 
advertising and pleas to vote for a specific 
candidate or party. Channel Seven was 
established in 1987 by right-wing factions 
associated with settlers in territories 
captured by Israel in the 1967 Arab-Israeli 
war, and has been operating from a ship 
located off the Israeli coast and from several 
areas in the territories. The station has 
enjoyed considerable support among leaders 
and Knesset members from the right. During 
the elections, Channel Seven interviewed 
politicians primarily from the National 
Unity Party, a newly formed coalition of 
rightist parties, and from the National 
Religious Party. These parties also used the 
station to present information on their 
political activities. Channel 7 supported the 
reelection of Netanyahu.  
 Radio Gal, the liberal station, was 
recently established to serve the political 
platform of the left. It is much less popular 
and enjoys less support in political and 



Eytan Gilboa and Yaron Katz 
 

Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 22

economic circles than Channel Seven. 
During the elections, the station supported 
Barak and three centrist and leftist parties: 
One Israel, Meretz, and the Green Party. The 
latter was established to protect the 
environment and natural resources. The 
station transmitted political advertising and 
coverage of the campaigns of the three 
parties and Barak.  
 Radio stations in the Arab sector and 
the radio station of the Palestinian Authority 
extensively covered the election. They 
ignored the restrictions on political 
advertising and called on Israeli Arabs to 
vote for Arab parties in the elections for the 
Knesset and for Barak in the prime 
ministerial race. The Arab stations were 
illegal, while the radio station of the 
Palestinian Authority was, of course, legal. 
However, the explicit call to Israeli citizens 
by an official organ of another political 
entity to vote in a particular way, might be 
regarded as “intervention” in the campaign.  
 
VIDEOCASSETTES 
 

One of the most interesting 
alternative means used in the 1999 campaign 
involved videocassettes. This was an 
attractive channel for parties of Orthodox 
Jews which wanted to show pictures and 
video films to their supporters who do not 
watch television or do not have television 
sets at home. Shas produced and distributed 
about 200,000 copies of a highly 
controversial 72-minute videocassette 
entitled J’accuse, where party chairman, 
Aryeh Deri, strongly criticized and attacked 
the court system and the Ashkenazi 
establishment and elite groups for framing 
him on charges of bribery and corruption. 
He implied that the injustice caused to him 
represents the continuing injustice caused to 
all Sephardic Jews. The main message of the 
video was that Deri was innocent and that a 
vote for Shas was a vote to exonerate Deri 
and to send a message to the opponents of 

the party. (46) The video was distributed at 
intersections, shown on national television 
as part of the political advertising of the 
party, and presented at every public meeting 
of the party. The contents of the video were 
also distributed on audio tape and CD-ROM.  
 Shas supporters reacted with 
enthusiasm to the contents and conclusions 
of the video, but Deri and the video were 
severely criticized by the president of Israel, 
Ezer Weizman; leaders of several parties, 
including Michael Eitan of Likud and 
Yitzhak Mordechai of the Center party, the 
attorney general and the state attorney; the 
state comptroller; and political 
commentators. The attorney general even 
instructed the police to open an investigation 
against Deri for contempt of court, insulting 
public servants, and threatening them 
through the video, but in the end declined to 
press charges against Deri. (47) 
 The United Torah Judaism party 
showed and distributed a film entitled The 
Day After, portraying a scenario of Israel 
into a totally secular state following a 
victory of the left. (48) The message was 
that only a vote for the party would prevent 
that scenario anD ensure the continued 
existence of Israel as a Jewish state. The 
video was shown in religious neighborhoods 
on giant mobile screens. The film’s purpose 
was to energize party activists and 
supporters through a campaign of fear. The 
video ended with the rhetorical questions: 
“Is it scary? Were you frightened? Indeed, 
there is a lot to worry about!” The Barak 
campaign distributed a biographical 
videocassette in Russian that emphasized 
Barak’s military achievements and daring 
operations including, for example, the 1976 
Entebbe Operation. Another video presented 
selected political television ads of One Israel 
with subtitles in Russian. Its purpose was to 
reach Russian immigrants who did not 
watch the political advertising broadcast on 
the national channels because of their 
insufficient proficiency in Hebrew. 



The Media Campaign: The Shift to Alternative Media 
 

                                  Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 23

 
TELEMARKETING AND DIRECT 
MAIL 
 

Effective telemarketing and direct 
mail in an election campaign depends to a 
large extent on credible data bases. 
Candidates for prime minister and parties 
used several methods, some of them 
innovative, to collect addresses and phone 
numbers of voters. One Israel and the leftist 
Meretz party included telephone numbers 
for interpersonal connection with voters in 
their television and printed ads. The parties 
asked supporters to contact the party and 
participate in the campaign. Shas used a 
highly innovative way to build a data base of 
potential supporters. The party offered 
people the opportunity to buy letters in a 
new Torah scroll for one Israeli hekel (about 
25 cents) per letter. Each Torah scroll 
contains about 300,000 letters, and this 
method had the potential of registering the 
addresses and telephone numbers of 
hundreds of thousands of people.  
 One Israel, Shas, and Yisrael 
Beiteinu used computerized phone calls to 
identify and inform potential supporters. 
These included mainly messages from the 
leaders of the parties calling on voters to 
support the party, and information about the 
elections and the campaign. One Israel and 
the Barak campaign used recorded messages 
by Amram Mitzna, the Labor mayor of 
Haifa, who approached residents of his city 
and asked them to vote for Barak. On the 
eve of election day, Deri used the Shas 
computerized data base to send supporters a 
personal message of thanks for their support 
and a reminder to vote for Shas.  
 Many parties used direct mail to 
reach targeted groups and particular 
supporters. One Israel used this channel 
most effectively. The party advertised a 
phone number where people could call in 
and ask to receive the main ideas of the 
party and its policy plans for the future, such 

as “Barak’s Plan for Economic Security.” 
The Barak campaign also used direct mail to 
reach Orthodox Jews and Russian voters. 
During the last Saturday of the campaign, 
Barak appealed to the religious community 
through a two page letter delivered to 
thousands of synagogues around the 
country. Referring to the Torah portion of 
that Saturday from the prophet Hosea, Barak 
appealed to religious nationalists and ultra-
Orthodox to join in a dialogue with the rest 
of Israeli society based on “the marriage of 
justice and law, benevolence and charity.” 
The tactic, the contents of the letter, and 
reactions from leaders of the religious 
parties made major front-page headlines in 
the newspapers. (49)  
 The Center party sent its main ideas 
through inserts in Yediot Ahronot, the most 
widely circulated newspaper in Israel. 
Shinui, a secular party, used direct mail as 
one of its principal campaign media. It sent 
letters by party leaders and distributed a 
magazine listing the reasons to vote for the 
party. The National Religious Party also 
used a variety of direct mail services to 
approach party members and supporters, 
including a letter listing the party’s 
achievements in the government, a letter 
explaining the need to vote for the party, and 
a prayer for Jerusalem Day. They also 
disseminated synagogue bulletins. These are 
distributed by religious parties all year long, 
but were also distributed by secular parties 
during the election campaign. They 
primarily included religious and political 
messages designed to affect the voting of 
this group.  
 Reactions by focus groups to Barak’s 
candidacy revealed that Russian immigrants 
knew very little about him, his military 
background, education, and views. They 
thought that Netanyahu was his commander 
in the army or was more educated. Many did 
not know that he had been chief of staff. 
Barak overcame this problem through 
frequent appearances on Russian-language 



Eytan Gilboa and Yaron Katz 
 

Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 24

radio and television, granting long 
interviews that did not necessarily deal with 
politics and the election but rather with 
society, culture, science, and people. (50) 
Barak’s most effective weapon was a 
favorable biography, Soldier Number One, 
written by two Israeli journalists that was 
translated into Russian and distributed 
through various outlets including direct 
mail. On the eve of Passover, for example, 
25,000 copies of this biography were 
delivered to readers of Globus, a popular 
Russian weekly. (51) Parts of the biography 
were also published in Vesti, the most 
popular Russian daily. Following the 
success of this campaign, Netanyahu 
ordered his own book, A Place Under the 
Sun, translated and distributed it to Russian 
voters through direct mail and other means.  
 
THE INTERNET 
 

The Internet is gradually assuming a 
larger role in political campaigns because it 
entails several significant advantages. (52) It 
offers interested voters a wealth of 
information including the party’s platform, 
speeches and biographies of candidates, and 
a list of achievements and promises, in a 
variety of visually attractive ways including 
animation, pictures, video, data files, and 
large amounts of text that users may simply 
download and observe at their own 
convenience.  
 In the 1999 elections in Israel there 
was some limited use of the Internet. (53) 
Candidates for prime minister, several 
parties, and interested groups and 
organizations built and maintained Internet 
sites. Four of the five candidates for prime 
minister -- Barak, Netanyahu, Mordechai, 
and Begin -- offered sites which provided 
biographical information and positions on 
the campaign issues. Many parties including 
One Israel, Likud, the Center party, the 
Israel Communist party, Meretz, the Third 
Way, and the Green party had sites which 

provided information about the parties’ 
platforms and positions on major issues, as 
well as biographical information about the 
parties’ candidates to the Knesset. 
Organizations and groups associated with 
different parties also built sites.  
 Another interesting use of the 
Internet in the 1999 election was carried out 
by Kesher, an organization established in 
New York to arrange inexpensive flights to 
Israel for Israeli voters, supporters of the 
left, who live in the Unites States. Kesher 
asked the noted Israeli writer Amos Oz to 
send a letter to Israeli voters in the United 
States via e-mail urging them to travel to 
Israel to vote. In the letter, Oz explained the 
historical significance of the 1999 
election.(54) In general, however, the use of 
the Internet and websites was limited, both 
because the total number of Internet 
subscribers in Israel is still relatively limited 
and because the candidates and the parties 
themselves did not consider this channel 
sufficiently attractive. The unofficial 
estimate of Internet subscribers in Israel 
stands at 250,000. However, the actual 
number of users is probably twice as many. 
This is potentially a large audience and in 
the next elections it will probably receive 
much more attention from the candidates 
and parties.  
 
CONCLUSIONS 
 

Despite the direct election of the 
prime minister and the use of American-
style campaigning in Israel, the 1999 media 
campaign demonstrated the key role of 
alternative media used by the ethno-
religious minorities for their main source of 
information. It seems that large-scale and 
effective use of alternative media helped 
candidates and parties to achieve victory. 
Alternative and new media technologies 
were widely used because of the restrictions 
imposed on political advertising and the 
mainstream media, and because of the need 



The Media Campaign: The Shift to Alternative Media 
 

                                  Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 25

to reach targeted groups. The alternative 
media allowed candidates and parties to 
bypass the national media and to reach 
groups in their own language and cultural 
environments.  
 Netanyahu won the 1996 elections 
partly because he was able to form a 
coalition of unsatisfied minorities including 
Sephardi Jews, Orthodox Jews, and Russian 
immigrants, and he lost the 1999 elections 
partly because he could not hold them 
together. Barak recognized the need to reach 
the ethno-religious groups that had 
traditionally voted for Likud candidates, and 
used alternative media to achieve this goal. 
(55) Barak invested more efforts and 
resources in the alternative media campaign 
than Netanyahu, and succeeded particularly 
among Russian Jews. In this key sector, he 
defeated Netanyahu by 55 percent to 45 
percent, a remarkable achievement given the 
totally opposite ratio registered at the 
beginning of the campaign – 70 percent to 
20 percent in favor of Netanyahu. The most 
spectacular success in the elections for the 
Knesset was the increase in the power of 
Shas by 70 percent -- from 10 to 17 
members. Shas spent about $5 million on the 
campaign, but not one cent on advertising in 
the mainstream press. The Russian parties 
also increased representation for Russian 
immigrants by about 40 percent -- from 7 to 
10 members. Both Shas and the Russian 
parties pursued most of their campaign in 
the alternative media.  
 The electoral reform and the direct 
election of the prime minister further 
polarized Israeli society and the political 
system, resulting in an increase in the 
political power of sectarian parties which 
care mostly for their own groups. The 
reform has come under severe criticism, 
particularly within the traditional large 
blocs, Labor and Likud, which lost many 
seats in the Knesset to the sectarian parties. 
A law to abolish the direct election and the 
double vote system has been under 

consideration in the Knesset. If direct 
election is eliminated or other new election 
reforms are introduced, such as the 
allocation of some Knesset seats according 
to regions, then the media campaign will 
have to adapt to new conditions and the 
emphasis on alternative media may be 
reduced. On the other hand, partial regional 
elections to the Knesset may increase the 
significance of local broadcast and print 
media.  
 The alternative media will continue 
to play a role in election campaigns, but the 
exact scope and impact of this role is not yet 
clear. Even in American presidential 
elections, campaign strategists and managers 
have begun to use alternative media and 
nontraditional news coverage to diversify 
and improve their techniques. Candidates 
appear not only in television ads and in 
regular news programs, but also on 
television and radio talks shows, late-night 
television programs, cable channels such as 
MTV, and on local programs that reach 
specific groups such as Latinos. (56)  
 Alternative media in Israel are likely 
to expand and grow. There are many efforts 
underway to legalize pirate radio stations 
and liberalize the broadcasting industry. A 
Direct Broadcasting Satellite (DBS) system 
is to be introduced, and has the potential to 
offer many channels for interested groups 
and movements, including the ethno-
religious minorities. On the other hand, by 
the next elections the Russian immigrants, 
for example, may be better integrated into 
Israeli society and will have less need for 
links with Russian culture. Progress in Arab-
Israeli peacemaking may produce a similar 
outcome for Israeli Arabs. The national 
media may also be more responsive to the 
needs of minorities, and may include 
programs that meet their aspirations. 
Possible changes in the electoral system, the 
broadcast media, and the interests of ethno-
religious and other minorities may alter the 
media campaign in the next election, but the 



Eytan Gilboa and Yaron Katz 
 

Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 26

alternative media will still provide unique 
options that undoubtedly will be utilized by 
candidates and parties.  
 
*Eytan Gilboa is professor of 
communication and government and Chair 
of the Department of Social Sciences at the 
Holon Institute of Technology, Arts and 
Sciences in Israel. He also teaches political 
and international communication at Bar-
Ilan University. His best known book in 
international communication is American 
Public Opinion toward Israel and the Arab-
Israeli Conflict (Lexington, MA: Lexington 
Books, 1987). His articles have appeared in 
many scholarly journals, including most 
recently Communication Theory, Gazette: 
The International Journal for 
Communication Studies, The Harvard 
International Journal for Communication 
Studies, The Harvard International Journal 
of Press/Politics, Political Science 
Quarterly, and International Negotiation. 
Yaron Katz is a lecturer in communication 
at the Holon Institute of Technology, Arts 
and Sciences, and also teaches 
communication at Bar-Ilan and Tel Aviv 
Universities. His research areas include 
media policy and political communication. 
He is the author of It’s a Sellers’ Market – 
Mass Media and Marketing of Politicians 
(Tel Aviv: Poalim Publishing House, 1999) 
(Hebrew). 
 
NOTES 
 
1) Lynda Kaid and Dianne Bystrom, eds., 
The Electronic Election: Perspectives on the 
1996 Campaign Communication (Mahwah, 
NJ: Lawrence Erlbaum, 1999); Lynda Kaid 
and Christina Holtz-Bacha, eds., Political 
Advertising in Western Democracies: 
Parties and Candidates on Television 
(Thousand Oaks, CA: Sage, 1995); Roderick 
Hart, Seducing America: How Television 
Charms the Modern Voter, 2nd ed. 
(Thousand Oaks, CA: Sage, 1999); Doris 

Graber, Mass Media and American Politics, 
5th ed. (Washington, D.C.: Congressional 
Quarterly, 1996); Kathleen Jamieson, 
Packaging the Presidency: A History and 
Criticism of Presidential Campaign 
Advertising, 3rd ed. (New York: Oxford 
University Press, 1996); David Swanson and 
Paolo Mancini, eds., Politics, Media and 
Modern Democracy (New York: Praeger, 
1996). For a somewhat different perspective, 
see Pippa Norris, et al., On Message, 
Communicating the Campaign (London: 
Sage, 1999); and Shanto Iyengar and 
Richard Reeves, eds. Do the Media Govern? 
Politicians, Voters, and Reporters in 
America (London, Sage, 1997). 
2) Michael Gurevitch and Jay Blumler, 
“Comparative Research: The Extending 
Frontier,” in D. Swanson and D. Nimmo, 
eds., New Directions in Political 
Communication: A Sourcebook (Newbury 
Park, CA: Sage, 1990); Douglas Gomery, 
American Media (Washington, D.C.: 
Woodrow Wilson Center Press, 1998). 
3) Ralph Negrine, The Communication of 
Politics (London: Sage, 1996). 
4) See David Butler and Austin Ranney, 
eds., Electioneering (Oxford: Clarendon 
Press, 1992); Ralph Negrine and Stylianos 
Papathanassopoulos, “The 
‘Americanization’ of Political 
Communications: A Critique,” Harvard 
International Journal of Press/Politics 1 
(Spring 1996):45-62.  
5) On “Americanization” of Israeli elections, 
see Sam Lehman-Wilzig, “The 1992 Media 
Campaign: Toward the Americanization of 
Israeli Elections?,” in Daniel Elazar and 
Shmuel Sandler, eds., Israel at the Polls, 
1992 (Lanham, MD: University Press of 
America and Jerusalem Center for Public 
Affiars, 1994), pp. 251-280; Dov Shinar, 
“Media Pluralism and Democracy in Newly 
Privatized Systems: The Case of Israel,” 
paper presented at the 19th IAMCR Annual 
Conference, Seoul, Korea, July 3-8, 1994. 



The Media Campaign: The Shift to Alternative Media 
 

                                  Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 27

6) W. Lance Bennett, The Governing Crisis: 
Media, Money, and Marketing in American 
Elections, 2nd ed. (New York: St. Martin’s 
Press, 1996); Shaun Bowler and David 
Farrell, eds., Electoral Strategies and 
Political Marketing (New York: St. Martin’s 
Press, 1992). 
7) Arthur Finkelstein advised Netanyahu in 
both the 1996 and 1999 campaigns. James 
Carville, Stanley Greenberg , and Robert 
Shrum advised Barak. See Adam 
Nagourney, “Sound Bites over Jerusalem,” 
Ha’aretz, English edition, May 12, 1999, pp. 
16-20; and Hanan Crystal and Ilan Kfir, The 
Sixth Commendation, 1999 Elections 
(Jerusalem and Tel Aviv: Keter and Alfa 
Communication, 1999), pp. 13, 235-238 
(Hebrew). 
8) Daniel Ben Simon, Disenchanted Tribes: 
Israel Goes to Elections (Jerusalem: Carmel, 
1999) (Hebrew). 
9) Sam Lehman-Wilzig, “The Real Story of 
the Elections Campaign,” Otot 223 (March 
1999), p. 55 (Hebrew); Tamar Liebes and 
Yoram Peri, “Electronic Journalism in 
Segmented Societies, Political 
Communication 15 (1998):27-44; Tamar 
Liebes, Yoram Peri, and Tsfira Grebelsky, 
"The Media and the Alternative Media in 
Israel's 1996 Elections," Qesher 20 
(November 1996):5-20 (Hebrew). 
10) Todd Gitlin, “Problems in the Theory 
and Practice of the Public Sphere,” in T. 
Liebes and J. Curran, eds., Media, Ritual 
and Identity (London: Routledge, 1998).  
11) One of the new “Russian” parties, 
Yisrael Beiteinu, was created by Avigdor 
Lieberman, a close associate of Netanyahu 
and the former powerful director general of 
the Prime Minister's Office, who had helped 
Netanyahu win the 1996 elections, directly 
challenging Natan Sharansky, the leader of 
the more established Russian immigrants 
party, Yisrael B’Aliyah. See Ben Simon, 
Disenchanted Tribes: Israel Goes to 
Elections, pp. 275-276. 

12) See, for example, Asa Kasher, “Election 
Infection,” Yediot Ahronot, February 11, 
1999, p. 5; and Ari Shavit, “An End to 
Finkelsteinization,” Ha’aretz, English 
edition, April 9, 1999, p. 6. 
13) Don Peretz and Gideon Doron, “Israel’s 
1996 Elections: A Second Political 
Earthquake?,” Middle East Journal 50 
(Autumn 1996):531-546. 
14) Since 1972 this has been the case in 
American media coverage of elections in the 
United States; see Robert Lichter, “From 
Inside the Beltway: Perspectives on 
Campaign ‘96,” Harvard International 
Journal of Press/Politics 1 (Spring 
1996):127-132. For a comprehensive 
critique of the media’s role in democracies 
and elections, see Erik Bucy and Paul 
D’Angelo, “The Crisis of Political 
Communication: Normative Critiques of 
News and Democratic Processes,” in M. 
Roloff, ed., Communication Yearbook 22 
(Thousand Oaks, CA: Sage, 1999), pp. 301-
339. 
15) Akiba Cohen and Gadi Wolfsfeld, 
“Overcoming Adversity and Diversity: The 
Utility of Television Political Advertising in 
Israel,” in L. Kaid and C. Holtz-Bacha, eds., 
Political Advertising in Western 
Democracies: Parties and Candidates on 
Television, pp.109-123; Gideon Samet, 
“Treat Campaign Ads as a Sitcom,” 
Ha’aretz, English edition, April 26, 1999, p. 
6. 
16) Yediot Ahronot, April 28, 1999, p. 5, and 
May 17, 1999, p. 21. 
17) Ma’ariv, April 30, 1999, p. 13. 
18) Yediot Ahronot, April 30, 1999, p. 4. 
19) Barak suggested conducting debates on 
national television only as part of the 
political advertising campaign, with time 
taken equally from the total allotted 
advertising time of One Israel and Likud. He 
knew, however, that Netanyahu could not 
accept this proposal because of the 
considerable imbalance in the allotted 
advertising time of the two parties. One 



Eytan Gilboa and Yaron Katz 
 

Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 28

Israel had many more minutes (106) than 
did Likud (76). 
20) Crystal and Kfir, The Sixth 
Commendation, 1999 Elections, pp. 178-
187. 
21) Yerah Tal, “An Empty Chair? Barak 
Doesn’t Care -- But Will Anybody be 
There,” Ha’aretz, English edition, April 13, 
1999, p. 2. 
22) In a poll conducted a day after the 
debate, 53 percent of the respondents 
thought Mordechai won, only 22 percent 
said that Netanyahu won, 18 percent thought 
that neither won, and 7 percent said both 
won equally. Yediot Ahronot, April 15, 
1999, p. 7. 
23) Sever Plotzker, “Barak Gained,” Yediot 
Ahronot, April 16, 1999, p. 6. 
24) In his first post-election interview on 
television, Netanyahu admitted that his 
media policy might have been wrong. Yediot 
Ahronot, July 15, 1999, p. 9. 
25) Yerah Tal, “PM Blasts Media for 
Brainwash,” Ha’aretz, English edition, May 
13, 1999, p. 2. 
26) Aviv Lavie, “Media ‘Fear’-- the New 
Focus,” Ha’aretz, English edition, May 14, 
1999, p. A3. 
27) Crystal and Kfir, The Sixth 
Commendation, 1999 Elections, pp. 139-
141. 
28) Sever Plotzker, “The Week Barak 
Would Like to Forget,” Yediot Ahronot, 
February 5, 1999, p. 6. 
29) Akiva Eldar, “Barak did not Blink 
First,” Ha’aretz, English edition, May 17, 
1999, p. 5. 
30) Yaron Katz, It’s a Sellers’ Market: Mass 
Meida and the Marketing of Politicians (Tel 
Aviv: Poalim Publishing House, 1999), pp. 
207-231 (Hebrew). 
31) Ben Simon, Disenchanted Tribes: Israel 
Goes to Elections, pp.185-198. 
32) Yediot Ahronot, May 3, 1999, p. 7. 
33) Joseph Algazy, “Two Major Arab 
Parties Now Backing Barak,” Ha’aretz, 
English edition, May 11, 1999, p. 2. 

34) Crystal and Kfir, The Sixth 
Commendation, 1999 Elections, pp. 14-15; 
and Lee Hockstader, “Russian Bloc in Israel, 
Holding Key to Vote, Gains Sudden 
Popularity,” International Herald Tribune, 
May 12, 1999, p. 5. 
35) Yediot Ahronot, January 8, 1999, p. 15. 
36) Eti Abramov, “The Seventh Power 
against the Rest of the World,” Jerusalem, 
September 25, 1998, p. 20. 
37) See Salem Jubran, “The Arabic Press in 
Israel,” Qesher 25 (May 1999):83-87 
(Hebrew). For the portrayal of Arabs 
including Israeli Arabs on Israeli television, 
see Anat First, “Who is the Enemy? The 
Portrayal of Arabs in Israeli Television 
News,” Gazette 60 (June 1998):239-251. 
For a survey of the Russian press in Israel, 
see Avraham Ben-Yaakov, "The Russian-
Language Press in Israel," Qesher 24 
(November 1998):2-15 (Hebrew). 
38) The poll was conducted by ISRP; see 
Tibi Tevrsky, “550 Reasons for 
Provocation,” Yediot Ahronot, January 8, 
1999, p. 15. 
39) Crystal and Kfir, The Sixth 
Commendation, 1999 Elections, pp. 163-
166. 
40) Lee Hockstader, “With Eye on Voting 
Bloc, Netanyahu Courts Russia,” 
International Herald Tribune, April 14, 
1999, p. 2. 
41) Sever Plotzker, “Barak Gained,” Yediot 
Ahronot, April 16, 1999, p. 6. 
42) Nechama Duek, “Barak Canceled a Visit 
in Russia,” Yediot Ahronot, May 6, 1999, p. 
5. 
43) Yediot Ahronot, May 10, 1999, p. 8. 
44) Yehiel Limor, “Pirate Radio in Israel, 
1998. A Research Report,” The Smart 
Communication Institute, Hebrew 
University of Jerusalem, 1998 (Hebrew); 
and "The Proliferation of Pirate Radio in 
Israel," Qesher (Hebrew) 19 (May 1996):42-
57. 
45) See Yediot Ahronot, May 18, 1999, p.13. 



The Media Campaign: The Shift to Alternative Media 
 

                                  Middle East Review of International Affairs Vol. 3, No. 4 (December 1999) 29

46) For a description and critique of the 
video, see Ada Ushpiz, “Screen Test,” 
Ha’aretz, English edition, May 7, 1999, pp. 
B-1, B-8.  
47) Gideon Alon, “Deri Won’t be Indicted 
for J’accuse Videotape,” Ha’aretz, English 
edition, May 4, 1999, p. 1. 
48) Amos Nevo and Zvi Singer, “Fire and 
Smoke in a Fear Campaign of United Torah 
Judaism,” Yediot Ahronot, May 12, 1999, p. 
9. 
49) See, for example, Yossi Verter and 
Amira Segev, “Barak Makes Play for 
Religious Zionists,” Ha’aretz, English 
edition, May 13, 1999, p. 1. 
50) Gadi Blum and Nir Hefetz, “An 
Interview with Ehud Barak,” Jerusalem, 
May 14, 1999, p. 20. 
51) Crystal and Kfir, The Sixth 
Commendation, 1999 Elections, p. 243. 
52) John Tedesco, Jerry Miller, and Julia 
Spiker, “Presidential Campaigns on the 
Information Superhighway: An Exploration 
of Content and Form,” in L. Kaid and D. 
Bystrom, eds., The Electronic Election, pp. 
51-63, and Eric Bucy, Paul D’Angelo, and 
John Newhagen, “The Engaged Electorate: 
New Media Use as Political Participation,” 
in L. Kaid and D. Bystrom, eds., The 
Electronic Election, pp. 335-347.  
53) See Shalom Rosenfeld, “The Mouth 
Presents Candidates,” Otot 222 (February 
1999), pp. 8,10, 56 (Hebrew). 
54) Ilana Shuval-Shaked, “Amos Oz Tells 
Israelis Abroad via E-mail: Come to Vote,” 
Yediot Ahronot, May 6, 1999, p. 13. 
55) See a book of conversations with one of 
Labor’s leaders, Shlomo Ben-Ami, A Place 
for All (Tel-Aviv: Hakibutz Hameuchad, 
1998) (Hebrew); Ben Simon, Disenchanted 
Tribes, Israel Goes to Elections. 
56) Barry Hollander, “The New News and 
the 1992 Presidential Campaign: Perceived 
vs. Actual Political Knowledge," Journalism 
and Mass Communication Quarterly 
(1994):786.  
 

+This article was originally prepared for 
publication in the book Israel at the Polls 
1999 (London: Frank Cass, forthcoming) 
and in a special issue of the journal Israel 
Affairs (forthcoming).  
 
 
 


	The Media Campaign: The Shift to Alternative Media+
	By Eytan Gilboa and Yaron Katz*


